Länsimetron jatkeen suunnittelutöistä tehtiin sopimukset
Länsimetron jatkeen suunnittelu Espoon Matinkylästä eteenpäin etenee. Jatkeen kolme pääsuunnittelijaa, työtunneleiden rakennesuunnittelijat, ratasuunnittelijat sekä tunnelin ja asemien arkkitehtisuunnittelijat allekirjoittivat sopimuksen Espoon kaupungin kanssa 10. huhtikuuta. Pääarkkitehtuurin suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto CJN, kalliorakenteen suunnittelusta Pöyry Finland ja rakennetekniikasta Ramboll Finland – Pöyry Finland.

Länsimetron jatkeen suunnittelu Espoon Matinkylästä eteenpäin etenee. Jatkeen kolme pääsuunnittelijaa, työtunneleiden rakennesuunnittelijat, ratasuunnittelijat sekä tunnelin ja asemien arkkitehtisuunnittelijat allekirjoittivat sopimuksen Espoon kaupungin kanssa 10. huhtikuuta. Pääarkkitehtuurin suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto CJN, kalliorakenteen suunnittelusta Pöyry Finland ja rakennetekniikasta Ramboll Finland – Pöyry Finland.
Pääsuunnittelun lisäksi keskiviikkona allekirjoitettiin sopimukset työtunneli-, ratatekniikka- ja arkkitehtisuunnittelusta. Työtunneleiden rakennussuunnittelusta vastaa Konsulttiryhmä FKW ja ratasuunnittelusta Pöyry Finland. Jatkeen arkkitehtisuunnittelusta vastaavat Konsulttiryhmä PES+Pöyry Architects Oy ja Arkkitehtitoimisto ALA Oy.
Pöyry kertoo omien palveluidensa kokonaisarvon olevan noin 6,3 miljoonaa euroa.
Jatke kulkee koko matkan maan alla
Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään on parhaillaan rakenteilla.
”Osaavat tekijät vapautuvat vuoden lopulla Ruoholahti–Matinkylä-linjan louhintatöistä. Nyt solmituilla sopimuksilla varmistetaan, että suunnitelmien puolesta rakennustöihin voitaisiin ryhtyä jo vuoden lopulla. Rakentamispäätös edellyttää valtion osallistumisen varmistumista sekä Espoon valtuuston rakentamispäätöstä”, Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko toteaa.
Länsimetron jatke sijoittuu kokonaan Espoon kaupungin alueelle ja ulottuu Matinkylästä Kivenlahteen. Jatkeen alustava yleissuunnitelma valmistui keväällä 2011. Jatkeen hankesuunnitelma valmistui keväällä 2012, ja Espoon valtuusto hyväksyi sen kesäkuussa. Länsimetron jatkeen arvioidaan olevan käytössä vuonna 2018.
Noin kahdeksan kilometrin mittainen länsimetron jatke kulkee koko matkan maan alla. Asemien ja varikkojen yhteyteen suunnitellaan työtunnelit, jotka toimivat metrotunneleiden ja asemien työnaikaisina rakennus- ja huoltoyhteyksinä koko rakennustyön ajan. Näiden lisäksi tarvitaan myös läntinen metrovarikko, joka sekin rakennetaan maan alle.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Länsimetron jatkeen suunnittelutöistä tehtiin sopimukset”