Katajanokan kelluva konttori voitti vuoden 2013 RIL-Palkinnon
Suomen Rakennusinsinöörien Liiton myöntämän RIL-Palkinnon 2013 voittajaksi on valittu Arctia Shippingin kelluva toimistorakennus Helsingin Katajanokalla. Lisäksi kilpailun toisen sijan jakoivat Suomen luontokeskus Haltia ja Tammerkosken pato ja patomuurit. RIL-Palkinto julkistettiin Kiinteistö 2013 -tapahtuman yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa 14. marraskuuta.

Suomen Rakennusinsinöörien Liiton myöntämän RIL-Palkinnon 2013 voittajaksi on valittu Arctia Shippingin kelluva toimistorakennus Helsingin Katajanokalla. Lisäksi kilpailun toisen sijan jakoivat Suomen luontokeskus Haltia ja Tammerkosken pato ja patomuurit. RIL-Palkinto julkistettiin Kiinteistö 2013 -tapahtuman yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa 14. marraskuuta.
”Kohde yhdistää suomalaisen rakennusarkkitehtuurin ja laivanrakentamisen huippuosaamisen aivan ennennäkemättömällä tavalla. Hanke tuo esiin suomalaista osaamista kansainvälisesti, ja sillä voi olla potentiaalia vientituotteena”, RIL-Palkinnon tänä vuonna jakanut Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri totesi kilpailun voittajasta perusteluissaan.
Arctia Shipping rakennutti Merikasarmin laiturin yhteyteen jäämurtajatoiminnan maahenkilökunnan käyttöön kaksikerroksisen, kelluvan kansilastiponttonin päälle sijoittuvan toimistorakennuksen. Hankkeeseen kuului myös laiturin rakenteiden ja teknisten järjestelmien uusiminen ja päivittäminen.
Arctian tavoite oli siirtää maahenkilökunnan toimitilat lähemmäksi laivojen päätukikohtaa ja ydintoimintojaan. Alussa yhtiö tutki perinteistä uudisrakentamisen mahdollisuutta rannassa ja muita tilavaihtoehtoja. Ajatus kelluvasta toimistosta syntyi offshore-liiketoiminnasta tuttujen kelluvien toimisto- ja asuntomoduulien pohjalta.
Hankkeeseen liitettiin heti alussa laivarakennusalan ja erikoisrakentamisen asiantuntijat Shippax Oy:n johdolla sekä Arkkitehtitoimisto K2S, joka tunnetaan arkkitehtuuristaan useammassa kohteessa Helsingin keskustassa.
Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto ja rakennusvalvonta totesivat, että kohteen rakentaminen vesialueelle vaikuttaa aina merkittävästi kaupunkikuvaan, mutta hyvällä suunnittelulla rakennus on pystytty sovittamaan erittäin hyvin kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen ympäristöön.
Rakennuskohteessa talorakentaminen yhdistyy laivarakentamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että rakennus liikkuu valmiinakin kaikkiin eri suuntiin.
Suunnittelussa on kiinnitetty paljon huomiota materiaalivalintoihin tunnussanoilla ”robust” ja ”laivamainen”. Rakentaminen tapahtui lähes kokonaan telakkaolosuhteissa (WSY Shipyard ja STX-Arctech Helsingin telakalla). Itse talon rakentaminen ponttonin päällä tapahtui talvella lämpimässä telakkahallissa. Talon rakentaminen ponttonin kannelle kesti vain noin 6 kuukautta.
Pääurakoitsija käytti kohteessa paljon työvoimaa, jonka työkokemus perustuu maailmanmainetta keränneiden loistoristeilijöiden rakentamiseen.
TOTEUTUS:
Rakennuttaja
Arctia Shipping Oy
Tekninen johtaja Kari Patrakka
Rakennuttajakonsultti
Ramboll Finland Oy
Yksikönpäällikkö Frej Werner
Pääsuunnittelija, arkkitehtisuunnittelu
Arkkitehtitoimisto K2S Oy
Arkkitehti Mikko Summanen, pääsuunnittelija
Arkkitehti Kimmo Lintula
Arkkitehti Niko Sirola
Rakennesuunnittelu
Insinööritoimisto Eero Kotkas
Pääurakoitsija
Oy Shippax Ltd
Toimitusjohtaja Tapio Kordelin
Sivu-urakoitsija
ATL Rakennushuolto Oy
Antti Siintola
Valvoja ja työturvallisuuskoordinaattori
Jyri Savolainen, Ramboll Finland Oy
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Katajanokan kelluva konttori voitti vuoden 2013 RIL-Palkinnon”