Kokeile kuukausi maksutta

Lemminkäinen urakoi Helsinki–Vantaan lentoterminaalin 173 miljoonan laajennuksen

Lemminkäinen ja Finavia Oyj ovat sopineet Helsinki–Vantaan lentoaseman terminaalin laajennus- ja muutostöistä. Rakennustyöt alkavat syksyllä 2015 ja valmistuvat vuonna 2020. Sopimuksen kohteena olevien töiden laajuus on noin 75 800 bruttoneliötä, ja niiden kustannusarvio on noin 173 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentokentän lähistöllä olevia kiinteistöjä halutaan kehittää. Esimerkiksi taustalla näkyvä Finnairin entinen toimintakeskus muutetaan osin hotelliksi.

Uusiin tiloihin tulee muun muassa terminaalin matkustajatiloja ja erillinen asematasobussien terminaali.

Urakka toteutetaan yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, jolle laaditaan tavoitebudjetti. Tämä tarkoittaa tiivistä yhteistyötä asiakkaan, käyttäjien, suunnittelijoiden ja rakentajien kesken.

Lentoasema on rakennustyön ympäristönä erittäin vaativa, muun muassa tiheän lentoliikenteen ja turvallisuutta koskevien lukuisien kansainvälisten määräysten vuoksi. Terminaalirakennus on käytössä koko laajennuksen ajan, ja urakka pyritään hoitamaan siten, että sillä on mahdollisimman vähän vaikutusta lentoaseman asiakaspalveluun ja matkustajaliikenteen sujuvuuteen.

Kumppanuusmallilla

”Lemminkäisen valinta urakoitsijaksi on osoitus vahvasta kokemuksestamme ja osaavasta henkilöstöstämme. Uskon, että vastaavanlaisilla kumppanuuteen perustuvilla projektimuodoilla on isoissa hankkeissa jatkossa entistä merkittävämpi rooli”, toteaa Lemminkäinen Talo Oy:n toimitusjohtaja Pauli Mäkelä.

Urakka on merkittävä osa Helsinki–Vantaan lentoaseman kapasiteetin kehittämisprojektia.

”Helsinki–Vantaan lentoasema on yksi Euroopan johtavista lentokentistä Aasiaan suuntautuvan lentoliikenteen matkustajamäärällä mitattuna. Terminaalia laajentamalla pystymme tarjoamaan heille entistä laadukkaampaa palvelua ja mahdollistamme entistä suurempien laajarunkokoneiden saapumisen Helsinki-Vantaalle”, toimitusjohtaja Kari Savolainen Finavialta sanoo.

Syksy 2015 kuluu pääasiassa vielä hankkeen suunnittelun parissa. Matkustajaterminaalin rakentaminen ja asematasotyöt käynnistyvät näillä näkymin vuoden 2016 alussa. Uuden asematasobusseille tarkoitetun rakennuksen rakentaminen voi tosin jo alkaa tänä syksynä.

Suunnittelun punaisena lankana on suomalaisuus niin sisustuksen materiaalivalinnoissa kuin palveluissakin. Oleskelutiloihin tuodaan viihtyisyyttä muun muassa erilaisilla ääni- ja valaistusmaailmoilla.

Kohti 20 miljoonaa matkustajaa

Finavia käynnisti vuonna 2013 mittavan, noin 900 miljoonan euron kehitysohjelman Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kehitysohjelman tavoitteena on vastata kasvavan matkustajamäärän tarpeisiin. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeää.

Finavian kehitysohjelma on myös kansallinen investointi. Lentoliikenne työllistää Suomessa suoraan tai välillisesti noin 100 000 ihmistä. Vuoteen 2020 ulottuvan kehitysohjelman myötä Helsinki-Vantaalle syntyy 5 000 uutta, pysyvää työpaikkaa. Rakennusaikainen työllisyysvaikutus on 14 000 henkilötyövuotta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Lemminkäinen urakoi Helsinki–Vantaan lentoterminaalin 173 miljoonan laajennuksen”

  1. Virolaisille ja puolalaisille tuli töitä.

  2. Ja suomalaisille työnjohtajille ja tulkeille.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat