Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Liikenneministeri Anne Berner esittää kovan väitteen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esittää kovan väitteen Suomen nykyisestä yksityisautoiluun pohjautuvasta liikennejärjestelmästä.

Kuuntele juttu

”Nykyisen liikennejärjestelmämme perusta on yksityisauto, jonka kyydissä on keskimäärin yksi henkilö. Kyseessä lienee maailman tehottomin ja saastuttavin järjestelmä”, Berner kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeriön Impulssi-blogissa.

Berner ei esitä arvionsa tueksi  mitään lukuja eri maiden liikennejärjestelmien päästöistä.

”Auto saadaan toki liikkumaan vaihtoehtoisilla ja puhtaammilla käyttövoimilla kuten sähköllä, vedyllä, nestemäisillä biopolttoaineilla tai metaanilla. Siirtyminen näihin on jo alkanut, mutta kokonaisuuden kannalta käyttö on vielä marginaalista. Iloinen uutinen on se, että biopolttoaineiden käyttö Suomessa ylittää jo sille asetetut tavoitteet”, Berner sanoo.

”Päästöt saadaan vähenemään myös autokannan uusiutumisella. Tämän vauhdittamiseksi olisi pohdittava taloudellisia kannustimia, esimerkiksi verotusta. Päästöjen väheneminen ei kuitenkaan vielä lisää järjestelmän tehokkuutta. Tehokkuudessa on kysymys siitä, miten koneisto viritetään palvelemaan vähemmällä liikennemäärällä useampia tarkoituksia ja asiakkaita”, Berner jatkaa.

Hän arvioi, että tähän tarvitaan laaja keinovalikoima sekä annos rohkeutta ja innovaatiokykyä. Hän tarjoaa keinoiksi liikenteen digitalisaatiota, uusia palveluja sekä muita liikennesuoritteeseen ja kulkumuotojakaumiin vaikuttavia toimenpiteitä perinteistä joukkoliikennettä unohtamatta.

Bernerillä on oma ratkaisu ilmastokysymyksiin. ”Ilmastopakettimme on siis tämä: vähennetään liikennetarpeita digitaalisilla palveluilla. Jos liikenteeseen on lähdettävä, liikutaan kimpassa ja hoidetaan monta asiaa samalla kertaa. Kun liikutaan, käytetään puhdasta energiaa, ja sitäkin säästeliäästi.”

Jutun sanamuotoja on tarkennettu kello 16.45.

Tätä artikkelia on kommentoitu 37 kertaa

37 vastausta artikkeliin “Liikenneministeri Anne Berner esittää kovan väitteen”

  1. Näin puhuu nainen joka lakkautti Siuntion junayhteyden 😀

    1. Miksi veronmaksajien pitäisi kustantaa ruotsinkielisille omat junatkin.

      1. Siuntiolaisista on ruotsinkielisiä alle 30 %. Kyllä tässä paljon enemmän tehdään kiusaa suomenkielisille. (Sitä paitsi ruotsinkielisetkin maksavat kyllä veroja.) Unohda välillä ennakkoluulosi ja ota asioista selvää – saatat ilahtua, kun maailma ei olekaan yhtä paska kuin ajatuksesi.

  2. Aluksi voisivat esimerkiksi ministerit siirtyä kimppakyyteihin ja pienempiin autoihin.

  3. ” Jos liikenteeseen on lähdettävä, liikutaan kimpassa ja hoidetaan monta asiaa samalla kertaa. Kun liikutaan, käytetään puhdasta energiaa, ja sitäkin säästeliäästi.”

    Tämä julistus on jotenkin nyt ristiriidassa VR:n viimeaikaisten junavuorojen ja reittien tukien leikkausten kanssa ?
    Erityisesti harvaan asuttuja seutuja ajatellen, jossa oma auto on välttämätön jo siksikin kun niitä julkisia ei erityisemmin ole käytössä.
    Kaupungeissa nämä vihreät asiat toimivat kyllä paremmin, ehkä paremmin vielä kaupunkialueiden bensaveron korotuksilla, maaseutu voisi paremmin jos liikkuminen olisi pitkillä välimatkoilla järkevää.
    Kaikki kun eivät asu kaupungeissa.

  4. Kiskoliikenne saattaa olla vihreä huijaus, varsinkin jos liikutellaan tyhjiä tai osatyhjiä vaunuja. Rautatiekielellä liikutellaan ylimääräistä läskiä. Jotta rautapyörä pitäisi tarvitaan hurjasti painoa, jota liikutellaan silloinkin kun ei ole matkustajia. Tämän massan siirteleminen kuluttaa paljon energiaa. Esimerkiksi VR yhtiön uusissa kiskobusseissa kaksi 400 hevosvoiman MAN dieseliä, vastaava linja-auto kulkee 250 hevosvoimalla tyhjänä ja kuormattuna.
    Siis kiskoliikenne vajaalla kuormalla on täysin kannattamatonta ja jopa saastuttavaakin.
    Berner on varsin oikeassa siinä, että Suomessa on ehkä maailman eniten saastuttava ja tehoton joukkoliikenne. Myös linja-autoilla ajellaan aivan liikaa parilla kolmella matkustajalla pisin metsiä ja homma kustannetaan 90 prosenttisesti vielä verovaroilla.
    Joukkoliikenne pitää ehdottomasti kokonaisuudessaan vapauttaa markkinoiden hoidettavaksi, niin poistuu valtava byrokratian määrä ja joukkoliikenne alkaa tuottaa voittoa, sekä verotuloja !

  5. Huh huh mitä sontaa taas. Suomi voisi unohtaa kaikki tekopyhät maailmanparannushankkeensa välittömästi ennenkuin jenkit ja kiina ovat leikanneet saasteitaan. Suomen saasteet eivät vaikuta mihinkään tällä hetkellä, ovat niin pieni promille muiden joukossa. Lisäksi meillä ei ole taloudellisia resurseeja tämänmuotoiseen sekoiluun.

    1. Olen täysin samaa mieltä. On käsittämätöntä, että täällä Suomessa huolestutaan
      suomalaisten aiheuttamista päästöistä, kun verrataan vaikkapa juuri noihin mainitsemiisi
      Yhdysvaltoihin ja Kiinaan.
      Kertaus on opintojen äiti: Suomen päästöt ovat vain pieni promille kokonaisudessa.

    2. ”Suomen saasteet eivät vaikuta mihinkään tällä hetkellä, ovat niin pieni promille muiden joukossa”

      Pitkälti asia on kyllä näin, USA:n asukasmäärä n. 230M, Kiina yli 1 Mrd, USA:n liikenne kuluttanee yli 40 kertaisesti keskimääräisine autojen määrineen sen mitä Suomessa, myös teollisuus on moninkertaista laajuudeltaan ja sisäisine tavaravirtoineen.
      Suuri osa Kiinan saasteista syntyy matalista teollisista prosesseista sekä kivihiilen käytöstä energian tuotannossa. Osin Kiinan päästöt ovat länsimaiden siirtynyttä valmistusta ja tavaratuotantoa, joka on huokeampien kulujen vuoksi sinne siirtynyt. Tosin kyllä Kiinankin autoistuminen on nopeasti muuttumassa, joten lähteitä riittää…
      Niin pitkään kuin reaalinen talous pitkälti perustuu n. 100v sitten syntyneisiin kulutustarpeisiin, autoihin, tavaroihin, materiaan, lentomatkailuun yms. saasteiden määrät kyllä kasvavat. Kenties ympäristön, lajien katoaminen, merien vähittäinen hidas elinkelvottomaksi muutos pysäyttää tämän kehityksen tulevaisuudessa.

    3. Kiina ja USA voivat unohtaa ympäristöongelmien ratkaisemisen jakamalla maansa viiden miljoonan ihmisen yksikköihin, koska Suomen kokoisilla ei ole vastuuta.

      1. Tuon epäkelvon Kiina-kortin lisäksi aika omituinen on myös näkemys, että meillä on varaa isoon automäärään, mutta ei pieneen.

    4. Bernerin kavereilla on taas joku hyvä välistävetobisnes tulilla. Niin kauan kuin keskiluokka kehtaa tehdä töitä ja saada palkkaa niin on kansalaisia joilla on liikaa rahaa ja liian mukavasti asiat.

  6. Jos jotain aiotaan keksiä, niin kyllä tosiasiat pitää tunnustaa. Auton käyttöaste on useimmiten hyvin alhainen. Ei se poisto oikeutta tai rakkautta autoon ja sillä ajamiseen.

  7. Yksityisautoilun vähentäminen tietotekniikalla on hyvä idea mutta kehitys on lähtenyt liikkeelle jo aikaa sitten ja jatkuu edelleen omalla tahdillaan. Eli tässä ei ole mitään uutta, lähinnä vaan todetaan nykytila. Kimppakyydissä ja julkisissa on yksi kriittinen ongelma; ne eivät ole spontaaneja. Auton paras puoli on vapaus ja sen rajoittaminen onnistuu lähinnä kustannuksia rajusti nostamalla; mielummin vaikka syön ja pukeudun huonosti kuin luovun autosta.

    1. Ja eihän tässä ole yksityisautosta sinällään kuse, vaan koko nykyisen liikennejärjestelmän hyvyydestä. Kaikille se oman auton omistaminen ei ole itseisarvo – vaikka minullekin on 🙂

  8. Sama älytön mielipiteensä Hesarissakin. Ja Hesarin liite MediaPlanet kirjoitti 16 sivua aiheesta ”Älykäs liikenne”, mutta ei onnistunut sanomaan mitään uutta tai merkitsevää. Sen sijaa ylinopeussakot ollaan 3-kertaistamassa.

  9. Poliitikot ja viranomaiset ovat itse suurin syy turhaa autoiluun, kun hyväksyvät lipevien liikemiesten ideat valtavista kauppaparatiiseista joihin kansalaisten on suorastaan pakko ajaa omilla autoilla parhaimmillaan jopa kymmeniä kilometrejä päästäkseen kauppaan. Ei niinku mitään järkeä koko touhussa. Kun ovat hyväksyneet ison kauppakeskukset luvat, niin on jo päästäinenkin on tietoinen että niiden ainoa päämäärä on kerätä autoilevia asiakkaita mahdollisimman laajalta alueelta. Ja mitäs ekologista ajattelutapaa tämä’ osoittaa, ja olikos tosiaan yksi päätöksenteko kriteeri luonnon ja ilmaston saastuttamattomuus, vai hirvittävä rahanhimo. Eikun vanha päättäjä sukupolvi huitsin nevadaan ja uutta ideaa rattaisiin. Ihmetyttää että ihmiset joilla on järkeviä ideoita, ovat yleensä vain turhuuden toteajia, eikä sitä suunnittelevia. On aivan selvää että suhteilla saa viran kuin viran.

    1. Ministeri ehdotti myös kimppakyytejä. Kerätään kylän väki kimppakyyteihin kun lähdetään kaikki samaan aikaan sinne kauppakeskukseen, mistä palataan myös samaan aikaan.

      1. Luokkayhteiskunta takaisin! Tilillä pitää olla vähintään kymmenen milkkua että täysimääräiset kansalaisoikeudet heltiävät. Muuten saa ainoastaan poistua kotoaan yhteiskuljetuksilla jos sellaiseenkaan jää aikaa ainaiselta työnteolta ja syntymävelan sekä elinverojen maksulta.

  10. Vero helpotuksia e85 polttoaineelle.Nykyistä auto kantaa pystytään muuttamaan kohtuu kustannuksin sitä käyttämään.Päästöt vähenee ja uusiutuvan käyttö lisääntyy ja kaikki hyötyvät.Lopuksi maailma pelastuu 🙂

  11. Huh, huh! Nyt on rouva Ministeri aivan pihalla. Pitäisiköhän liikenneministeriksi valita joku, joka tajuaisi liikenteestä edes hitusen? Tämä rouva on aivan väärässä työssä.

    1. Muuta ei ministerin virkaan valita ammattitaidon tai kykyjen ansiosta vaan poliittisen mielipiteen. Ei siis voi vaatia suoriutumista.

  12. Hyvä Anne Berner. On hyvin hämmentävää aina lukea näitä kommentteja ja sitten katsoa tehtyjä toimenpiteitä. Miksi niiden välissä on niin suuri ristiriita? Otetaan esimerkki, kaasuautot. Miksi kaasuautosta pitää maksaa suurempaa käyttövoimaveroa kun esim. bensalla toimivasta autosta? Järjestelmä voitaisiin luoda sellaiseksi, että jos autolla ajaa biokaasulla, niin se olisi huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin bensalla toimiva auto. Toinen hyvä esimerkki on diesel/hybridit. Niistäkin maksetaan diesel käyttövoimavero kantavuuden mukaan. Tämän vuoksi nekään eivät yleisty liikenteessä. Puhumattakaan etanolilla toimivista autoista. Täysin kotimainen polttoaine, joka voidaan tehdä kotimaisin voimin jätteesstä, mutta sitäkään ei saada lentämään, koska bensalla ajo on ”järkevämpää”. Täytyy muistaa, että autoilukansa on hyvin dynaamista, jos sille tarjotaan insentiivejä. Historia antaa monta esimerkkiä, kuten vaikka piilofarmarit tai ns. suksiboksi farmarit. Molemmissa tapauksissa hallitus tarjosi porkkanaa tekemällä ”vahingossa” autoilua edullisemmaksi. Autoileva kansa reagoi nopeasti tilanteeseen kunnes vahinko saatiin tukittua ja kansa palautettua ruotuun. Hyvä Anne Berner, sitä saa mitä tilaa. Tehkää sellaisia lakeja, jotta saamme ympäristöystävällisiä autoja. Muuten saatte huudella tyytymättömälle autoilukansalle jatkossakin.

    1. Jatkan vielä hieman kommentointiani kun vauhtiin pääsin…:) On totta, että esim. kaasuautolla voi ajaa myös bensalla, joten sen alempi verottaminen ei siinä mielessä ole perusteltua. ”Kaikkihan voisivat ostaa kaasuauton ja ajella vaan bensalla”. Mutta tällä hetkellä siitä rangaistaan suuremman veron muodossa. MIKSI! Kuten kirjoituksesta voi huomata, minulla on kaasuauto ja voin vakuuttaa, että jos kaasua on tarjolla, niin sillä myös ajetaan. Se on niin paljon huokeampaa kuin bensa. Ja valitsen aina tankilla biokaasun, tukeakseni kotimaista tuotantoa.

      Hyvä Anne Berner. Olen kanssanne samaa mieltä, että radikaaleja toimenpiteitä tarvitaan pelastaaksemme tämän yhteiskunnan. Yksi radikaali toimenpide voisi olla ilmainen kaupunki joukkoliikenne. montakohan senttiä pitäisi laittaa polttoaineveroa lisää, että saataisiin joukkoliikenne ilmaiseksi, kuten Tallinnassa käsittääkseni on. Mutta mitä ikinä teettekin, niin älkää poistako autoveroa. Kuten olemme jo edellisesta autoveron alennuksesta huomanneet, niin se on vain ja ainoastaan tulonsiirto valtiolta autojen valmistajille. Autojen hinnat eivät tule juurikaan alenemaan…paitsi kalleimmat autot, mutta sielläkin on perusteltua pitää hinnat korkeina, että varakkaat voivat autolla edelleen osoittaa olevansa varakaita….:)

      1. Polttoaineiden verojen kehittämiseen olisi nyt historiallisen hyvät.mahdollisuudet, koska bensan hinta on alhaalla. 10, 15 tai 20 senttiä lisää litraveroon niin johan valtion velkaantuminen hidastuu. Tai vaikka kustannetaan ilmainen joukkoliikenne. Herätys hallitus.

  13. Autoilusta arvioidaan vain kulutuksen aiheuttamia päästöjä. En ole nähnyt julkisuudessa tietoja auton valmistuksen aiheuttamista päästöistä, kun auto käyttöikänsä puolesta lähestyy jo kertakäyttötavaraa. Tämä lienee autonvalmistajien mieleen.
    Kaikelle tavaralle pitäisi laittaa vaatimus suunnitellusta käyttöiästä.
    Hupilentoliikenteen päästöjä voisi enempi tuoda esille ja verokarhun maksut siellä ensin kohdalleen ja sitten vasta tarpeellisen autoliikenteen kimppuun.

  14. Yksityisautoilun järkeistäminen on varmasti paikallaan, jo 10 % tekee paljon ja muuttaa suuntaa.

    Samalla on kuitenkin pakko sanoa, että autottomien marinakin on tekopyhää. Nykyistä elintasoa ei missään maassa voi ylläpitää ilman autoilua. On päätettävä kummasta luovutaan tai jos halutaan pitää elintasoa yllä, miten vähenetään autoilua hallitusti.

  15. Ettekö te vieläkään tajua mikä on koko ajatushautomo liberan kantava ajatus? (Berner siis kuuluu siihen monen muun bisneseliittityypin kanssa) Kun ihminen on 24/7 työpaikallaan tuottamassa nannaa korporaatioille, ei ole kenelläkään enää mitään syytä liikkua minnekkään. Ja auta armias jos se vielä tapahtuisi omalla autolla. Mikäli ihmisiä jonnekkin kuljetetaan, niin se on massakuljetus yhdeltä tuotantolaitokselta toiselle. Hyvinvointiyhteiskuntaa ei tarvita, sillä korporaatioenkeli hoitaa nuorten tuotantoyksilöiden koulutuksen ja tuottavien tuotantoyksilöiden asuttamisen asumisyksikköihin. Korporaatio tarjoaa tuotantoyksilöilleen kaiken perustarpeellisen. Tunteakseen ylevyyttä korporaatioenkeli voi myös tehdä hyväntekeväisyyttä ja lahjoittaa esim. kinkun ei niin hyvin tuottavalle tuotantoyksilölle. Tarkoitus on siis siirtyä takaisin 1800-luvun industrialismin kultakauteen. Ne, ne oli vasta aikoja. Silloin patruuna oli jotain ja muut pitivät rumat suunsa supussa.

  16. Suomessa ei pahemmin ole ruuhkia ja autokantakin paranemaan päin.
    Ongelmana on enemmänkin joukkoliikenteen nollavuorot ja ajelu muutama matkustaja kyydissä. Päästöjä tulee joukkoliikenteestä per henkilö huomattavia määriä.
    Se on selvää että digitalisointi vähentää kuljetusvälineiden tarvetta, kun sähköisesti pystytään korvaamaan liikkumista.
    Väite että Suomi olisi joku takapajula, on tuulesta temmattu, kyllä täällä digitaalisesti monta hommaa jo hoituu, sekä tekniikka on hallussa.
    Lippulappujen luvattu maa on tuossa naapurina ja tupruttavaa Ladaa pilvin pimein. On totta että Suomen ongelmat ovat varsin pieniä.
    Yksityisautoilu on tullut jäädäkseen on täysin varmaa ja päästöjä tulee paljon muualtakin, niin lentokoneista, laivoista, kuin lämmittämisestäkin. Joku tutkimus väitti, että eniten saastuttavat ruohonleikkurit, lehtipuhaltimet ja moottorisahat.

  17. Taitaa kuitenkin tavaraliikenteessä digitalisaatio hyytyä: puut tehtaalle, tuotteet maailmalle, ruoka kauppaan ja kaupasta kotiin (drones?) etc.

    1. Tässähän oli kyse nimenomaan henkilöliikenteestä. Monet työtehtävätkin pystytään hoitamaan ilman autoa, digitaalisesti. Äänestäminenkin käy sähköisesti oikein hyvin 3 miljoonan ihmisen ei välttämättä tarvitse vaalipaikalle ajella, se voidaan toteuttaa sähköisesti.
      Palavereihin ja tapaamisiinkaan ei välttämättä tarvitse enää ajella, toteutuu videoneuvottelunakin.
      Kaikkea ei voi tietenkään digitalisoida, kyllä sosiaalinen kanssakäyminenkin on tärkeää, ihmisethän täällä työtään tekevät.
      Väitetään myös piereskelevien lehmien saastuttavan enemmän kuin autoliikenne maailmassa, onkohan tuo henkilöauton syyllistäminen kuitenkaan tarpeen Suomessa.
      Sähkö ja vetyautot tulevat muutamassa vuodessa, väitetään että Formula kisatkin käydään pian sähköautoilla.
      Maailma kehittyy ja varmasti pelastuukin, uskoni on vahva.

  18. Rouva Berner voisi kokeilla kuinka helppoa on hypätä bussiin täällä maaseudulla, mukana voisi olla nyt alkuun vaikkapa noin 80kg työkaluja ja pari nippua mmj:tä… Tukussakin pitäis kipaista enne työmaalle menoa… melkoinen haihattelija taitanee olla kun katselee asioita noin yksisilmäisesti… vai olisko vaan tavallinen vihervassari?

    1. Maaseudulla oma auto on ylivoimainen liikkumaväline ja putki-, sekä sähkömiehellä aina. Noita töitä on vaikeampi sähköistää, paperinpyöritystä kyllä.
      Berner on sinänsä oikealla asialla, noita koiran leukia meiltä aina löytyy.

  19. Tolta ministeriltä ei ole vielä järjellistä puhetta kuullu eduskunnassa!!

    1. Tämän ministerin voisi ulkoistaa vaikka avaruuteen. Tulisi kansalaisille edullisemmaksi ja miellyttävämmäksi ratkaisuna. Ainakin hän on osoittanut täydellisen vieraantumisen vallitsevasta todellisuudesta, oman korruptoituneisuutensa hyväveliverkostoille, lain kirjaimesta piittaamattomuuden ja elitistisen ajatusmaailmansa.

      Ei jatkoon. Korkeintaan narun jatkoon.

  20. Min BERNER JATKAA SEKOILUAAN nyt Finavian kanssa. Finavian yhtiöjärjestyksen 4§ mukaan ”Hallitus on päätösvaltainen, kun yli puolet sen jäsenistä on kokouksessa saapuvilla.” 18.12. kuitenkin Finavian 7-henkisen hallituksen vain 3 jäsentä tekivät ministerin tuella suuria päätöksiä. Se, että 4 muuta jäsentä olisivat eronneet (tai vaikka kuolleet) ei muuta asiaa. Yksikin valitus kaataa nämä lainvastaisesti (osakeyhtiölaki 6 luku 3§) syntyneet päätökset.
    Apuun haettiin sitten ensi kauden puheenjohtajaksi valittu Harri SAILAS. Nyt kuitenkin asiaan puuttuu jo Valtiontalouden tarkastusvirasto – VTV. Ja se on oikein. Kyseessä on laillisuus ja veronmaksajien rahat 34MEUR.

  21. Helppohan se on tuollaisia heitellä. Vaan ei siinä heitossa järkeä ole. Kaikilla ei ole mahdollista ostaa pienikulutuksellista kotteroa, käyttää kimppakyytejä, suunnata asioidenhoitoa keskitetysti . On pakko mennä töihin, tulla töistä pois, ei ole julkista liikennettä, ei naapureita jotka kulkisi töihin samaan suuntaan. Pienellä palkalla on pakko elää, käyttää sitä halpaa saastuttavaa kotteroa, ei taida täti sellaisesta tietää, ei helpotusta veroihin, bensaan ei muihin menoihin, täällä perämetsässä missä katuvaloja ei ole, kaupatkin kaukana, samaten työpaikka.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat