Kokeile kuukausi maksutta

”Jeddah Towerin” valmistuminen viivästyy yli kahdella vuodella

Saudia Arabiaan rakennettavan maailman korkeimman pilvenpiirtäjän ”Jeddah Towerin” valmistuminen viivästyy yli kahdella vuodella. Kone toimittaa pilvenpiirtäjän hissit.

Saudi Arabiassa Punaiselle merelle Jeddan kaupungin pohjoispuolella rakenteilla olevan pilvenpiirtäjän nimeltään ”Jeddah Tower” tulee ylittämään maagisen kilometrin rajan. Valmistuttuaan se olisi maailman korkein rakennus.

Rakennuksen suunnittelu aloitettiin vuonna vuonna 2011 ja rakentaminen 2014. Alunperin pilvenpiitäjän valmistumisvuosi olisi pitänyt olla 2018, mutta monet vastoinkäymiset Saudi Arabian taloudellisessa kehityksessä ovat hidastuttaneet rakennustöitä siinä määrin, että odotettu valmistuminen pitäisikin nyt olla vasta kaksi vuotta myöhemmin eli vuonna 2020.

Saudi-kunigaskunnan tärkein ja lähes ainoa tulojen antaja on öljyn ja kaasun myynti ulkomaille. Viimeisten vuosien aikana öljyn hinta on kuitenkin laskenut dramaattisesti niin, että kunigasperhe ei ole pystynyt maksamaan laskujaan rakennusyhtiöille kuten ”Jeddah Towerin” pääurakoitsijalle Saudi Binladen Groupille, joka ei puolestaan ole pystynyt maksamaan useaan kuukauteen palkkoja ulkomaalaisille, pääasiassa intialaisille, pakistanilaisille ja bangladeshiläisille, rakennustyöntekijöilleen. Jeddahissa rakennustyöläistet ovat osoittaneet mieltään kaupungin kaduilla ja lehtitietojen mukaan levottomuudet ovat levinneet jopa Mekkaan saakka, jossa raivostuneet mielenosoittajat polttivat yhtiön seitsemän linja-autoa Saudi Binladen Groupin toimiston edessä.

”Jeddah Towerin” rakennuskustannusten on arvioitu olevan noin 900 miljoonaa euroa, mutta hidastuneen rakennustoiminnan myötä kustannukset tulevat kohoamaan todennäköiseti vielä huomattavasti enen kuin pilvenpiirtäjä valmistuu.

Rakenteilla oleva neulamainen ”Jeddah Tower”, joka sijaitsee vain muutaman sadan metrin päässä Punaisesta merestä, seisoo 270 paalun varassa. Paalut on upotettu 45 – 110 metrin syvyyteen. Pilvenpiirtäjässä tulee olemaan yhteensä 167 kerrosta. Tällä hetkellä on jo valmis 50 kerrosta. Teräsbetoninen rakennus tulee saamaan lasi kuoren. Rakennuksessa tule olemman toimistotiloja, 530 asuntoa, Tour Seasons-hotelli ja ostoskeskus. 652 metrin korkeuteen tehdään maailman korkein näköalapaikka.

Pilvenpiirtäjän arkkitehtonisesta suunnittelusta vastaa chicagolainen Adrian Smith arkkitehti Gordon Gillin kanssa. Adrian Smith suunnitteli myös tämän hetken maailman suurimman pilvenpiirtäjän ”Burj Khalifan” Dubaihin.

”Jeddah Towerin” rahoittaja ja omistaja on Saudi Arabian kuningasperheen omistama Kingdom Holding Company. Urakoitsijana toimii yli 200 000 työntekijää käsittävä jättirakennusyritys Saudi Binladen Group.

Pilvenpiirtäjän toteuttamisessa on täytynyt tai vielä täytyy ratkaista useita ongelmia, jotta siitä tulisi ihmisystävällinen ja turvallinen. Rakennuksen valtava yli 200 000 tonnia painava teräsbetoninen perusta on yritettävä eristämään korroosiota aiheuttavasta suolavedestä, jota on liiankin paljon Punaisen meren läheisessä hiekkasessa ja pehmeässä maassa. Lasiset julkisivut saattavat läpäistä liiankin paljon kuuma auringon valoa ja lämpöä rakennuksen sisätilaan, joka saattaa tarvita liikaa energiaa kuluttavat jäähdytyslaitteet. Tähän astisten laskelmien mukaan pilvenpiirtäjän ylimmät kerrokset saattavat heilua tuulessa jopa kaksi metriä. Sellaisessa heilunnassa ihminen ei kestä oleskella kauaakaan aikaa.

Koneelta 57 hissiä

Suomalaiselle hissien valmistajalle Koneelle ”Jeddah Tower”-projekti on hyvin haastava ja, jossa sillä on mahdollisuus vahvistaa asemaansa alansa innovatiojohtajana. Kone valmistaa ja asentaa yhteensä 57 hissiä ja kahdeksan liukuporrasta tähän rakenteilla olevaan maailman korkeimpaan pilvenpiirtäjään. Koneen hissit tulevat viemään ihmiset 652 metrin korkeudessa sijaitsevalle näköalapaikalle. Siitä tulee näin maailman pisin hissimatka. Toinen maailmanennätys rikkoutuu, kun yli 10 metriä sekunnissa kulkevat kaksikerroksiset hissit saavuttavat 52 sekunnissa maailman korkeimmalla sijaitsevan asuinkerroksen.

Yhä korkeammalle rakentamisen ja samalla ihmisten kuljettamisen salaisuutena on Koneen kehittämä hiilikuituinen UltraRope-nostoköysi, joka on kolme kertaa kevyempi kuin tavanomainen teräksinen nostoköysi. Uusi nostoköysi on ekotehokas ja se säästää huomattavasti energiaa. Se on lujempi ja sen eliniän on arvioitu olevan puolta pidemmän kuin teräksisen nostoköyden. Pilvenpirtäjän ylinten kerrosten heiluessa tuulessa kevyt UltraRope-nostoköyden käyttö vähenttä huomattavsti hissien käyttökatkoja. Uutta hiilikuitusta köyttä on kokeiltu jo vuodesta 2010 lähtien maailman pisimmässä hissien testauskuilussa Suomen Tytyrissä.

Yhä korkeammalle

Viime vuosina pilvenpiirtäjien rakentaminen on lisääntynyt huimasti. Samalla kilpailu maailman korkeimmasta rakennuksesta on johtanut kilpailujuoksuun useiden maiden välillä. Mahtiaan esittelevä Kiina ja öljyrahoillaan pröystäilevät arabimaat ovat jättäneet Yhdysvallat, Euroopan ja Venäjän kauaksi taakseen pilvenpiirtäjähankkeillaan. Gazpromin tuleva pääkonttori Lahta Center Pietarissa jää 400 metrin korkeudellaan pieneksi todellisten jättiläisten rinnalla.

Tällä hetkellä maailman korkein rakennus on Arabiemiirikuntien Dubaissa, jossa 828 metriä korkea ja 163 kerroksinen ”Burj Khalifa” valmistui vuonna 2010. Se on ollut sen jälkeen satojen tuhansien turistien matkailukohde. Tästä puolestaan on hyötynyt paikallinen turismiteollisuus mitattomasti.

”Jeddah Towerin” odotetaan olevan samanlainen piristysruiske tällä hetkellä lähes asumattomalle ja aavioituneelle Punaisen meren alueelle.

Jeddah Tower” on osa suurempaa megaprojektia, joka on uusi suunniteltu kaupunki nimeltään ”King Abdullah Economic City” (KAEC), jonka peruskivi laskettiin 2005. Siellä asuu tällä hetkellä 8 000 asukasta. ”Jeddah Towerin” valmistuttua 2020 KAEC:ssä pitäisi olla jo 50 000 asukasta. Kaupunkiin toteutetaan infrastruktuuri kahta miljoona ihmistä varten. KAEC rahoitetaan yksityisillä varoilla ja on pyritty siihen, että se olisi mahdollisimman vähän tekemisissä öljyteollisuuden kanssa. Sinne pyritään houkuttelemaan nuoria asukkaita muualta Saudi Arabiasta ja ulkomaalaisten vierastyöläisten lukumäärää pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena. Lisäksi KAEC:stä yritetään tehdä maailman ensimmäinen kaupunki, joka olisi pörssissä.

Kuvat: Adrian Smith + Gordon Gill Architecture/Jeddah Economy Company.

Kirjoittaja Markku Rainer Peltonen

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “”Jeddah Towerin” valmistuminen viivästyy yli kahdella vuodella”

  1. Tästä ”neulasta” jää huima insinööritaidon muistomerkki luhistuvan arabikuningaskunnan raunioille. Pelkkiin öljytuloihin nojaava dynastia palaa pian lähtöruutuunsa, eli aavikolle kameleita paimentamaan. Yleisesti ottaen nämä vuosituhannen vaihteen jälkeen saudeissa toteutetut rakennushankkeet enteilevät jo rakoilevan yhteiskunnan loppua. Alle sata vuotta siten nämä ihmiset olivat vielä vaatimattomia beduiineja jotka elivät paimentolaiselämää vuosituhantisien perinteidensä mukaisesti. Sitten yhtäkkiä jotkut (amerikkalaiset) laivaavat paikalle järjettömän kasan rahaa ja aseita tehden pienestä rojaalisten etuoikeutettujen joukosta maailman rikkaimpiin ja vaikutusvaltaisimpiin kuuluvia. Nämä megalomaaniset rakennushankkeet hyvin kuvaavat, mitä tapahtuu, kun edeltävää rakennushistoriallista kulttuuria vailla oleville nousee pahasti kusi päähän. Rakennetaan toinen toistaan suurempia falloksia, joilla ei ole muuta funktiota kuin esitellä rakennuttajiensa mahtia.

    Arkkitehtuurisesti kilometrin korkuinen rakennus on nykytekniikalla täysin järjetön. Rakennuksen nettopinta-alasta ei jää mitään jäljelle, kun valtaosan tilasta haukkaavat kantavat rakenteet, hissit ja talotekniikka. Puolestavälistä ylöspäin rakennus on käyttökelvoton mitättömän lattiapinta-alan ja rakennuksen huojumisen vuoksi.

    Mutta hieno nähtävyys tuleville sukupolville, jotka tulevat tutustumaan menneiden aikojen mahtimerkkeihin. Tällaisia turhakkeita ovat kaikki kulttuurit kautta aikojen pystyttäneet tulevien ihmisten ihmeteltäviksi.

  2. Eipä löydy tästä juuri mitään tietoja. Mitä hankkeelle kävi, olisi kiinnostavaa tietää. Voisiko lehti haastatella esim KONE Oyn edustajia?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat