Talous Auri Häkkinen 4 kommenttia

Pormestari Jan Vapaavuori puhuu nyt kokoojakadusta keskustatunnelin sijaan

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori julkisti 24.8.17 ehdotuksensa Helsingin kaupunkistrategiaksi. Se menee maanantaina 28.8 ensimmäistä kertaa kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Vapaavuoren visiona on tehdä Helsingistä maailman toimivin kaupunki.

”Tämä on strategia ei toimenpideohjelma”, Vapaavuori korostaa. Strategia sisältää kuitenkin muutamia avauksia hankkeista.

Vapaavuori sanoi keväällä heti pormestariksi valintansa jälkeen kannattavansa keskustatunnelin rakentamista. Nyt hän puhuu maanalaisesta kokoojakadusta. Strategiaan on kirjattu, että kaupunki selvittää kävelykeskustan merkittävää laajentamista sekä läpiajoliikennettä ja satamien raskasta liikennettä katutilassa vähentävän maanalaisen kokoojakadun edellytykset. Toteutuessaan kokoojakatu rahoitetaan isolta osin tiekäyttömaksuilla.

Keskustan viihtyisyyden ja toimivuuden lisääminen ovat Vapaavuoren perusteena kävelykeskustalla ja kokoojakadulle.

Yle kertoi, että Lemminkäinen ja SRV ovat kumpikin tehneet omia suunnitelmiaan maanalaisesta väylästä. Kaupungilla on virallisesti ollut keskustatunnelia koskeva suunnittelukielto siitä lähtien, kun pitkään vireillä ollut hanke haudattiin muutama vuosi sitten.

”Todennäköisesti kokoojakadun linjaukset poikkeavat aiemmista keskustatunnelin linjauksista. Lemminkäisen lisäksi muutama muu on käynyt esittelemässä itse tekemiään suunnitelmia”, Vapaavuori kertoo.

Strategian mukaan Helsingin tavoitteena on rakentaa 6 000 asuntoa tänä ja ensi vuonna ja 7 000 asuntoa valtuustokauden loppuvuosina. Vuosittain kaavoitetaan 600 000-700 000 kerrosneliömetriä asuinkerrosalaa.

Yleiskaavan toteuttamisen suunnittelu alkaa Vihdintien bulevardista. Malmin pikaratikan toteuttamista selvitetään.

Vapaavuoren tavoitteena on mitoittaa kokonaisinvestoinnit tasolle, joka kyetään rahoittamaan strategiakauden tulorahoituksella. ”Jos talous kehittyy suotuisasti ei investointitasoa tarvitse laskea”, hän vastaa kysymykseen, käydäänkö jo päätetyt investoinnit vielä läpi.

 

 

 

Keskustelu artikkelista: 4 kommenttia

  • Kyllä tässä maanalaisessa kokoojakadussa ideaa on. Ja kustannusarvio kohtuullinen 600 mij e. Tampereen härpäkkeet maksavat miĺjardin.õ

    Vastaa
    • Kustannusarvio ja kustannukset ovat kaksi eri asiaa, joilla useinkaan ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tiedä sitten, johtuuko tuo pelkästään politiikasta vai onko mukana myös suunnitteluvaiheen osaamattomuutta.

      Vastaa
  • Kruunusilloille seis, ja suunnitteluun lisäksi autokaistat.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia