Kokeile kuukausi maksutta

Budjettiriihen liikennepaketista laiha lohtu infrarakentajille

Liikennebudjetista voi todeta, että pieniä ovat silakat joulukaloiksi.

Teiden talvikunnosapitoa. Kuva: Pekka Fali / HS

Hallitus on sopinut budjettiriihessä 49 miljoonan euron liikennepaketista, jolla parannetaan liikenneturvallisuutta ja tiestön talvikunnossapitoa. Osa paketista oli jo liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotuksessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdotti hallinnonalalleen 2,9 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2019, mikä on runsaat 400 miljoonaa euroa kuluvan vuoden talousarviota vähemmän.

Budjettiriihen paketista 25 miljoonaa euroa osoitetaan tiestön talvikunnossapitoon ja kelirikon hoitamiseen. Tasoristeysohjelmaa jatketaan 10 miljoonan euron rahoituksella, kuten liikenne- ja viestintäministeriö esitti.

Hallitus sopi yksityistieavustusten 4 miljoonan euron korotuksesta, jolloin kokonaismääräraha nousee 17 miljoonaan euroon. Korotusta ei ollut ministeriön budjettiehdotuksessa. Lisäksi osoitetaan rahaa liikenneturvallisuustyöhön ja Sastamalan riista-aitojen rakentamiseen. Ministeriön budjettiehdotuksessa oli 9,1 miljoonaa tieliikenteen turvallisuuden edistämiseen.

Budjettiriihessä sovittiin lisäksi miljoonan euron lisämäärärahasta pääradan suunnitteluun kokonaisnäkemyksen muodostamiseksi.

Liikennepaketti rahoitetaan vuoden 2019 budjetista sekä kuluvan vuoden 2018 toisesta lisätalousarviosta.

”Olen iloinen siitä, että pystyimme kohdentamaan merkittävän 25 miljoonan euron lisärahoituksen teiden talvihoitoon. Tämä täsmärahoitus tulee todelliseen tarpeeseen”, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Berner muistuttaa, että liikennejärjestelmän suunnitteluun haetaan parhaillaan pitkäjänteisyyttä 12-vuotisella ohjelmalla. ”Vaikka nyt päätetty täsmärahoitus on tervetullutta, on muistettava että väylien rahoituksessa pitäisi pyrkiä useiden kymmenien vuosien aikajänteeseen.”

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Budjettiriihen liikennepaketista laiha lohtu infrarakentajille”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat