Tikkurilan Markula: Olemme nostaneet myyntihintoja kaikilla markkinoilla

Maalivalmistaja Tikkurila paransi tulostaan toisella neljänneksellä, vaikka talouskasvun hiipuminen rokotti liikevaihtoa.

Kuva: Anne Kurki

Toimitusjohtaja Elisa Markulan mukaan yhtiön kannattavuus parani myyntihintojen korotusten, parantuneen myyntimixin ja kustannussäästöjen ansiosta.

”Tikkurila keskittyy premium-brändeihin ja priorisoi myynnissä volyymin sijaan kannattavuutta. Talouskasvun hidastumisen myötä markkina ei tarjoa juuri nyt paljon vetoapua”, Markula sanoo osavuosikatsauksessa.

Tikkurilan tulos ennen veroja kasvoi huhti-kesäkuussa 20,9 miljoonaan euroon vuotta aikaisemmasta 19,5 miljoonasta eurosta.

Liikevaihto pieneni toisella neljänneksellä 2,3 prosenttia eli 169,7 miljoonaan euroon vertailukauden 173,7 miljoonasta. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto laski 1,5 prosenttia.

Tikkurilan oikaistu liiketulos koheni 23,2 miljoonaan euroon vertailukauden 21,5 miljoonasta. Osakekohtainen tulos parani 0,37 euroon oltuaan vuotta aiemmin 0,35 euroa.

Markulan mukaan Tikkurilan kasvua Venäjällä ja Puolassa tukee premium-tuotteiden aiempaa suurempi kysyntä, minkä ansiosta yhtiön myyntimix parani.

”Kypsemmillä markkinoilla, kuten Ruotsissa ja Suomessa, kysyntä heikkenee yleisesti. Olemme edelleen nostaneet myyntihintoja kaikissa maissa, mutta se ei ole vielä täysin kompensoinut viime aikoina merkittävästi kohonneita raaka-ainekustannuksia”, Markula sanoo.

Tikkurilan mukaan sen markkinaosuus kauppa- ja rakennusmaaleissa kasvoi Venäjällä ja Puolassa, mutta laski Ruotsissa. Suomessa yhtiön markkina-asema pysyi yhtiön arvion mukaan ennallaan.

Raaka-aineiden hinnat pysyivät yhtiön mukaan alkuvuonna historiallisen korkealla tasolla.

Tikkurila arvioi kuluvan vuoden liikevaihtonsa säilyvän samalla tasolla kuin viime vuonna. Oikaistun liikevoiton odotetaan paranevan viime vuodesta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tikkurilan Markula: Olemme nostaneet myyntihintoja kaikilla markkinoilla”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi