Vihti perustaa rahaston vauhdittamaan Turun tunnin junaa

Vihdin kunnanhallitus päätti 1. maaliskuuta järjestetyssä kokouksessaan esittää kunnanvaltuustolle alueen raideliikennettä kehittävän raiderahaston perustamista.

Vihdin Etelä-Nummelassa sijaitsevan Pajuniityn asuinalueen kaavoitus on edennyt linjassa raideyhteyden suunnittelun kanssa. Kuva: Vihdin kunta

Vihdin kunnanvaltuusto päättää asiasta 29. maaliskuuta ja on jo alustavasti hyväksynyt 15. helmikuuta järjestetyssä kokouksessa raidehanketta edistävän rahaston tai vaihtoehtoisesti investointivarauksen tekemisen.

Raiderahaston avulla kunta vauhdittaa Turun tunnin junan rakennushanketta ja edistää raidehankkeeseen liittyviä kehittämisinvestointeja. Raiderahastoa kartutetaan ainoastaan kunnan tilikauden positiivisesta tuloksesta.

”Tämä on Vihdille merkittävä strateginen askel eteenpäin, sillä raiderahaston avulla voimme turvata alueen raideyhteyksien pitkäjänteistä kehitystyötä”, kunnanjohtaja Erkki Eerola sanoo tiedotteessa.

Perustettavan raiderahaston sääntöjen mukaan kunnanvaltuusto hyväksyy kunnan vuotuisen tilinpäätöksen yhteydessä rahaston kartuttamisen tilikauden tuloksesta. Esityksen asiasta tekee kunnanhallitus. Rahaston varat sisältyvät kunnan yleiseen rahoitusomaisuuteen, eikä niille lasketa korkoa. Ensimmäinen rahastosiirto tehdään vuoden 2020 tilikauden tuloksesta.

”Haluamme olla raideliikenteen kehityksen etujoukoissa, ja siksi kunta on sitoutunut Turun tunnin junan hankkeen edistämiseen 3,74 miljoonalla eurolla. Raiderahasto mahdollistaa jatkossa myös esimerkiksi maanhankinnan ja kunnallistekniikan investointeja raideyhteyden toteuttamiseksi.”

Tunnin juna on uusi nopea junayhteys Turun ja Helsingin välillä. Se on noin 40 kilometriä nykyistä Rantarataa lyhyempi. Moottoritien linjausta noudattaessaan uusi rata kulkee eteläisen Vihdin poikki. Matka-aika Helsingin ja Vihdin välillä olisi IC-junalla noin 35 minuuttia ja lähiliikenteen junilla noin 41 minuuttia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vihti perustaa rahaston vauhdittamaan Turun tunnin junaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat