Väylävirasto selvitti: Turun tunnin juna on kannattamaton

Hankearvioinnissa mukana olleista vaihtoehdoista yksikään ei Väyläviraston mukaan ylitä yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa.

Tunnin juna Helsingin ja Turun välillä olisi nykyisillä perusteilla kannattamaton hanke. Sen hyöty-kustannussuhde olisi ilman vaiheittaista rakentamista vain 0,44.

Väylävirasto on saanut valmiiksi arviot Helsingin ja Turun välisen ratayhteyden kehitysvaihtoehdoista.  Niistä kahdessa parannettaisiin nykyistä rantarataa ja kolmannessa rakennettaisiin kokonaan uusi nopea junayhteys kaupunkien välille.

Hankearvioinnissa mukana olleista vaihtoehdoista yksikään ei Väyläviraston mukaan ylitä yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa 1,0.

”Hankkeen kannattavuus paranee, mikäli matkustajia on ennakoitua enemmän”, selvityksessä todetaan.

Espoon kaupunkiradan ja Kupittaa–Turku-kaksoisraideosuuden jälkeen seuraavaksi kannattavin osa olisi Rantaradan parantaminen, jonka hyöty-kustannussuhde on 0,70.

Varsinaisen Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteysvaihtoehdon, joka perustuu uuteen Espoo–Salo-oikorataan ja Salo–Turku-kaksoisraiteeseen, hyöty-kustannussuhde on 0,44.  Väyläviraston mukaan vaihtoehdon kannattavuus paranee, kun Salo-Turku kaksoisraiteen osuutta rakennetaan vaiheittain ja ennen Espoo-Salo-oikorataa.

”Espoo-Salo-oikoradan rakentaminen mahdollistaa junamäärien lisäämisen ja matka-ajan merkittävän lyhentämisen Helsingin ja Turun välillä. Nykyisen Rantaradan kaksiraiteistamisen hyöty-kustannussuhde on 0,04”, selvityksen yhteenvedossa todetaan.

Junaliikenteen lisätarjontaan on tarvetta lähinnä ruuhkatunteina. Muina aikoina nykyinen tarjonta on riittävää kysyntään nähden. Hankkeen vaikutukset liikenteen päästöihin ovat arvioinnin mukaan myönteisiä, mutta hyvin pieniä.

”Nopea junayhteys vaikuttaa lievän myönteisesti Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn, elinkeinoelämän vetovoimaan ja laajentaa hiukan Etelä-Suomen työssäkäyntialueita. Eniten hankkeesta hyötyvät Espoon, Lohjan ja Vihdin kiinteistömarkkinat, Helsingin, Espoon ja Vantaan työmatkaliikenne, Turun, Salon ja Kaarinan yritykset sekä Uudenmaan aluetalous”, hankearvioinnissa todetaan.

Tätä artikkelia on kommentoitu 8 kertaa

8 vastausta artikkeliin “Väylävirasto selvitti: Turun tunnin juna on kannattamaton”

  1. Paljon kannattavampi olisi kokonaan uusi ratayhteys itään, eli Itäinen rantarata H:Ki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina! Sillä olisi erittäin suuri aluepoliittinen vaikutus alueelle, jossa ei ennestään ole ratayhteyttä PK-seudulle. Matkustajien lisäksi, sillä olisi suuri merkitys rahtikuljetuksille Kotka-Hamina satamalle! Myös luonto kiittäisi!
    Tämä pitää rakentaa ensin! Sen jälkeen voi harkita jo olemassa olevien ratayhteyksien parantaminen!

    1. Olisi se hienoa, jos Hamina-Kotka-, Loviisa satama-akselin rahdit siirtyisivät Vuosaareen ja Kantvikiin. Matkustajaliikenteelle ei radalla mitään merkitystä koska moottoriliikennetie kuuma. Ja Porvooseen menee jo yksi rata….

  2. >Myös luonto kiittäisi!

    Junaliikenteen osuus koko henkilöliikennesuoritteesta on muistaakseni noin 5%:n luokkaa, eikä tämä vaikuttaisi siihen käytännössä tuon taivaallista. Ja millä perusteella ”paljon kannattavampi”? Onko esittää ihan laskelmiakin vihreän toiveajattelun lisäksi?

    Mutta sanottakoon kuitenkin, että _jos_ tuo todella olisi kannattava, niin mikäs siinä sitten. Olisi nimittäin varsin kätevä tapa matkustaa Porvoosta Helsingin keskustaan duuniin, ja raskaana point-to-point bulkkirahtiyhteytenä myös hyvä. Mutta ehdoton valtaosa Suomen maarahdista tulisi kuitenkin edelleen kulkemaan kumipyörillä maantieliikenteen ylivoimaisen joustavuuden, reititettävyyden ja nopeavasteisuuden takia.

    Niin ja me OKT:ssa asuvat itästadilaiset menisimme tietenkin edelleenkin käymään Borgååssa omalla autollamme…

  3. PS. Niin, siis herra Granberghän vaikuttaa olevan porvoolaisia, tai ainakin työnantajansa on siellä. Eli saattaa kai tuo siinä tilanteessa kannattavalta tuntuakin… siis vähän niin kuin jyväjemmareiden siltarumpupolitiikkakin joistakuista 😀

  4. Kokkarien pj Orpo jo lyttäsi Turun sanomisss Väylän selvityksen. Kunnallisvaalit lähenevät….

  5. Ei voi olla kannattava, koska käyttäjiä ei ole tarpeeksi koska ei ole tunnin junaa.

    1. Saattaa myös olla, ettei olisi kannattava vaikka olisi olemassakin, koska käyttäjiä ei olisi tarpeeksi. Tai sitten saattaa olla, että olisi. Ja saattaisi myös olla parempi, jos argumentoijilla olisi laskelmia väittämiensä tueksi, jotta tämäkin keskustelu saatettaisiin joskus saattaa jopa lopputulemaansa.

      Mutta kun ei, niin ei. Jolloin saattaakin olla, että tämä kaikki lässytys täällä saattaa vain olla tällaista tuuli heiluttaa huulia-läpyskää. Siis saattaa olla. Mahdollisesti.

Jätä kommentti