Elielinaukion hillitymmätkään suunnitelmat eivät kelpaa arkkitehdeille: ”Olen todella pettynyt”

Elielinaukion päivitetyt kilpailuehdotukset eivät saa kiitosta kokeneilta arkkitehdeilta.

Elielinaukio ja Asema-aukio ilmasta käsin. Kuva: Miikka Ruohonen / Lentokuva Vallas

”Olen todella pettynyt, jos tämä on toimintatapa, jolla rakennamme toreja ja aukioita.”

Näin kommentoi Elielinaukion arkkitehtuurikilpailua Suomen arkkitehtiliiton Safan puheenjohtaja Henna Helander.

Päivitetyt kilpailuehdotukset julkistettiin maanantaina.

Aiemmin tavoitteena oli rakentaa Elielinaukiolle 40 000 neliön verran liike- ja toimitiloja, kuten toimistoja, kauppoja ja ravintoloita. Nyt tavoite on pudonnut 30 000 neliöön.

”Määrä on edelleen valtava”, Helander sanoo.

Hänen mielestään ensin pitäisi miettiä, mitä ihmiset haluavat kaupungin aukioilta, ja se olisi kansalaiskeskustelun paikka.

”Nyt ulkopuolinen taho etsii vapaita tontteja. Koska niitä on kantakaupungissa aika vähän, on aiemmin aukioiksi, toreiksi ja puistoiksi mielletyt avoimet paikat otettu tonttikäsittelyyn. Niiden kehittäminen ei ole lähtenyt kaupunkisuunnittelusta ja asukkaiden tarpeista.”

Kasvojenkohotusta Elielinaukio kuitenkin tarvitsee, sen Helander myöntää. Hänestä vain on absurdia, jos vaihtoehtoina ovat bussit ja asfaltoitu aukio tai korkeat rakennukset.

”Tähän väliin mahtuu hurja määrä kaikenlaista kiinnostavaa.”

”Meillä on aivan liikaa asfalttia”

Itse Helander istuttaisi Elielinaukiolle puita, joita Helsinki hänen mielestään tarvitsee.

”Meillä on aivan liikaa asfalttia. Helsinki voisi tehdä samalla tavalla kuin Hollanti, jossa asfalttia on poistettu ja korvattu vihreällä. Siihen voitaisiin tehdä myös esimerkiksi pienimittakaavaisempaa rakentamista.”

Kilpailun tehtävänantoa Helander pitää mahdottomana rakentamisen suuren määrän takia.

”Sillä ei pystytä luomaan tasapainoista ympäristöä. Kansalaispalaute oli aika yksiselitteistä, ja jopa kilpailun järjestäjät totesivat ensimmäisen kierroksen jälkeen, että lähtökohta oli väärä.”

Kilpailu meni toiselle kierrokselle, koska mikään ensimmäisistä ehdotuksista ei kelvannut voittajaksi.

Kilpailuun kutsuttiin huipputoimistoja. Jos lähtökohta olisi ollut maltillisempi, raadin arvioitavana voisi olla nyt kiinnostavia töitä, Helander sanoo.

Kumman hän valitsisi voittajaksi kahdesta finalistista?

”Toivon, että kumpikaan [uusista ehdotuksista] ei toteudu. Paikka ansaitsee paljon parempaa.”

Rakentamiseen on muitakin paikkoja

Samoilla linjoilla on vuoden 2019 arkkitehtuurin Finlandia-palkinnon voittanut arkkitehti Mona Schalin. Hän sanoo, että samat perusasetelmat ja ongelmat ovat edelleen olemassa.

”Nyt ei pitäisi kiirehtiä. On paljon muita paikkoja, joita voidaan rakentaa.”

Hänestä Elielinaukion täyttäminen suurilla rakennuksilla ei edistä visiota jalankulkukeskustasta eikä helpota aseman alueen vilkkaiden ihmisvirtojen sujuvaa soljumista.

”Jokainen paikka, joka nyt rakennetaan täyteen, on mennyt mahdollisuus.”

Tavoitteena laadukkaat katu- ja aukiotilat

Kilpailun  järjestäjien eli Elielinaukion kehitys -yhtiön ja Helsingin kaupungin mukaan uudisrakentamisen tulee istua luontevasti alueen arvokkaaseen ympäristöön ja ympäröivään rakennuskantaan.

Ympärillä ja lähistöllä on esimerkiksi Eliel Saarisen suunnittelema Helsingin päärautatieasema, Postitalo ja Sokoksen tavaratalo.

Kilpailun tavoitteena on luoda viihtyisä ja elävä kävelykeskusta sekä tarjota laadukkaita katu- ja aukiotiloja. Ovatko tavoitteet linjassa sen kanssa, mitä nyt on toteutumassa?

”Sanon, että tämä on liian arvokas ympäristö ratkaistavaksi kahdella ehdotuksella. Tässä tehdään julkisesta ulkotilasta kaupallista sisätilaa. Iso kysymys on, kenelle viihtyisyyttä tehdään ja kuka siitä pääsee osalliseksi”, Helander sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Elielinaukion hillitymmätkään suunnitelmat eivät kelpaa arkkitehdeille: ”Olen todella pettynyt””

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat