KSBR toteuttaa pysäköintitalon, johon tulee puinen julkisivu ja ötökkähotelli katolle

Keski-Suomen Betonirakenne (KSBR) on voittanut Helsingin Kuninkaantammessa sijaitsevan uuden Lammenrannan asuinalueen ensimmäisen pysäköintitalon urakan.

Kuva: Tengbom oy

Rakennuksen näkyvin piirre on harvinainen puujulkisivu. Runko toteutetaan kuitenkin paikallavaluna betonista. Myös esteettömyys, ekologisuus ja pitkä elinkaari kuuluvat suunnitelmaan.

Rakennustyö Lammenrannassa alkaa vuoden 2023 alussa, ja halli valmistuu keväällä 2024.

KSBR voitti pysäköintitalon urakan Tengbom-arkkitehtitoimiston suunnitelmalla, joka uudistaa parkkirakentamista merkittävästi. Kuusipuusta tehtävät ulkoseinät käsitellään paloturvallisiksi, ja ne muuttuvat ajan myötä kelopuun värisiksi.

”Puurakennus sopii hyvin Lammenrannan alueen kaavaan, joka perustuu pikkukaupunkimaiseen puuverhoiltujen talojen rakentamiseen. Teemme parkkitalon rungon paikallavaluna betonista ja julkisivun massiivipuisista clt-levyistä”, KSBR:n parkkirakentamisen toimialajohtaja Simo Särkelä kertoo tiedotteessa.

Pysäköintitalon runkoon tulee teräsbetoninen laatta-pilarirakenne, johon julkisivun puuverhoilu kiinnitetään sinkitetyillä teräsrakenteilla. Puuta on Särkelän mukaan käytetty parkkitalorakentamisessa vähän siksi, että sen paloturvallisuuden takaaminen on vaikeaa.

”Tästä syystä puurungon toteuttaminen ei onnistu nykyisiä rakennus- ja paloturvallisuusmääräyksiä noudattaen. Julkisivuun se käy, kun palosuojaus tehdään huolellisesti. Syttymättömyyskäsittely paitsi suojaa puuta palamiselta myös harmaannuttaa sitä tyylikkäästi.”

Pysäköintitalo voi olla jopa maamerkki

Arrivée-työnimellä kulkeva Lammenrannan pysäköintitalo on arkkitehtitoimisto Tengbomin ensimmäinen pysäköintitalosuunnitelma Suomessa.

”Ruotsissa Uppsalan toimistomme on juuri suunnitellut Hudiksvalliin parkkitalon, jossa on puujulkisivu. Sen rakentaminen alkaa näinä aikoina”, Suomen Tengbom-toimiston toimitusjohtaja Susanna Sucksdorff sanoo.

Lammenrannan Arrivéen suunnittelivat vastaava arkkitehti Jukka Rajala ja arkkitehti Sandra Al-Neyazi. Heille KSBR:n hanke oli mieleinen tehtävä, sillä pysäköintitalot ovat perinteisesti olleet Rajalan mukaan ”tylsiä rakennuksia”.

”Suurin osa pysäköintitaloista on ulkonäöltään ja toiminnallisuudeltaan samanlaisia betonilaatikoita. Niiden suunnittelu ei ole Suomessa aiemmin ollut itsenäisen arkkitehtuurin näytön paikka. Helsingin uusia asuinalueita rakennettaessa on viime vuosina herätty siihen, että niihinkin kannattaa panostaa ja ne voivat olla alueilla jopa maamerkkejä”, Rajala kertoo.

Hän pitää Lammenrannan suunnitelmaa kunnianhimoisena ja kiinnostavana.

”Kun kuulin, miten KSBR toteuttaa rakennuksen rungon ja betonivalun, vakuutuin siitä, että niistä tulee laadukkaita ja taidokkaasti tehtyjä. Tämä pysäköintitalo on myös suunniteltu kestämään aikaa, ja rakenteet kestävät normaalia pidempään, runko jopa sata vuotta. Pitkä käyttöikä ja edulliset elinkaarikustannukset tekevät siitä kestävää, ekologista rakentamista.”

Muita kestäviä ratkaisuja ovat esimerkiksi rakennuksen ja sen piha-alueen esteettömyys sekä katolle tulevat aurinkopaneelit, joiden teho pyritään maksimoimaan. Niiden kesäaikaisella toiminnalla katetaan hallin tarvitsema sähkö. Lisäksi suunnitelmissa on maksaruohoviherkatto – ja jopa katon ötökkähotelli, joka toimii muutamassa sinne asetettavassa kelopuussa.

Yksi Arrivèe-rakennuksen erikoisuus on sen erilliseen siipeen tuleva kolmion muotoinen liiketila. Autopaikkoja tulee kaikkiaan 265, joista 11 on tarkoitettu liikuntaesteisille. Noin 8500 neliömetrin kokoisessa rakennuksessa on yksi maanalainen kerros sekä kolme ja puoli maanpäällistä kerrosta. Lisäksi rakennukseen tulee lämmönjakohuone ja muuntamotila.

Särkelän mukaan vaativuutta rakentamiseen aiheuttaa muun muassa tontin ahtaus. Lisäksi maaperä on pehmeää, mikä vaikeuttaa maan tulevan kerroksen rakentamista. Kellarikerrokseen tulee teräsbetoniset maanpaineseinät.

Lammenrannan pysäköintitalon rakennuttaa Helsingin asuntotuotantotoimisto. KSBR rakensi sille myös Helsingin Postipuistoon pysäköintitalon, jonka suunnittelu ja toteutus ovat keränneet kiitosta. Sen julkisivun katseenvangitsijana on harvinainen sälerakenne. Postipuiston pysäköintitalo otetaan käyttöön vielä lokakuun 2021 aikana.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “KSBR toteuttaa pysäköintitalon, johon tulee puinen julkisivu ja ötökkähotelli katolle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat