Kokeile kuukausi maksutta

Öljyn korkea hinta kurjistaa tiestöä entisestään – ”Huonokuntoisten maanteiden määrä lisääntyy tänä vuonna arviolta 300–500 kilometriä”

Maanteiden korjausvelka kasvaa väistämättä tänä vuonna, vaikka päällystysmäärän arviointiin liittyy vielä useita epävarmuustekijöitä, kuten Ukrainan sodan vaikutus öljyn hintaan, paikkaustarpeen mahdollinen kasvu sekä muuttunut markkinatilanne.

Keväällä 2020 YIT:n päällystys- ja kiviainesliiketoiminnat ostanut Peab on markkinajohtaja päällystyksessä Suomessa. Kuva: Peab

Suomen päällystystyöt jäävät tänä vuonna selvästi niistä määristä, joita maanteiden korjausvelan pitäminen edes ennallaan edellyttäisi. Tämä näyttää jo nyt selvältä, vaikka kilpailutukset ovat vasta käynnistyneet ely-keskuksissa eri puolilla maata.

”Tavoittelemme tänä vuonna noin 2500:aa kilometriä. Se on hieman alempi kuin viime vuonna, mutta se on vielä siedettävällä tasolla”, Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila sanoo.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Öljyn korkea hinta kurjistaa tiestöä entisestään – ”Huonokuntoisten maanteiden määrä lisääntyy tänä vuonna arviolta 300–500 kilometriä””

Viimeisimmät näkökulmat