Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

GRK:lle 17 miljoonan euron siltaurakka

Jätkäsaarenkannaksen sillan rakentaminen alkaa Helsingissä.

Varsinaiset rakennustyöt aloitettaneen joulukuussa. Kuvituskuva: Liisa Takala
Kuuntele juttu

GRK:n projektinjohtourakka sisältää Jätkäsaaren kannaksen nykyisen sillan ja katurakenteiden purkutyöt, uuden Jätkäsaaren kannaksen sillan rakentamisen, rantamuurien uudelleen rakennustyöt, kunnallistekniikan saneeraustöitä, raitiotienlinjojen siirrot sekä uudelleen rakennuksen, valaistuksen rakentamista ja katualueiden muutokset lopullisine istutuksineen.

Projektinjohtourakan arvo on noin 17 miljoonaa euroa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunki.

Urakan valmistelu alkoi syyskuussa kehitysvaiheella. Rakennustyöt on tavoitteena saada käyntiin viimeistään vuodenvaihteessa ja töiden on tarkoitus valmistua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Jätkäsaaressa entisestä satama- ja teollisuusalueesta on kuoriutunut viihtyisä asuinalue. Tällä hetkellä Jätkäsaaren alueen asukasluku on noin 15 000. Jätkäsaaressa sijaitsee myös Suomen vilkkain matkustajasatama, joka heijastuu myös liikenteeseen.

”Työskentelemme Suomen tiiviimmin rakennetussa ympäristössä ja samaan aikaan myös meriympäristössä. GRK:n työalue sijoittuu Jätkäsaaren Clarion-hotellin edustalta Mechelininkadun liittymään. Urakka-alueen länsipuolen naapurissa on Supercellin pääkonttori, idässä taas risteilylaivat ja huviveneilijät. Tässä urakassa on ensisijaisen tärkeää suunnitella sekä rakentaa toimivat liikennejärjestelyt rakennustöiden ajaksi”, työpäällikkö Roope Korpela GRK:lta kertoo.

”Tätä urakkaa voi kuvailla insinöörityön syvimmäksi olemukseksi, sillä rakennamme pienellä alueella, jossa tekniikkaa on paljon. Urakan aikana kaivaudumme mm. ratikan alapuolelle tekemään siltoja. Menemme töihin jopa 15–18 metrin syvyyteen merenpinnan alapuolelle. Työalueista noin 1–5 metrin päässä liikennöi puolestaan koko Länsisataman autoliikenne sekä Jätkäsaaren ajoneuvo- ja raitioliikenne.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “GRK:lle 17 miljoonan euron siltaurakka”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat