Sijoittajamyynti pitää yhä vahvemmin yllä uusien asuntojen kauppaa

Tietoa kirjoittajasta Hannu Lättilä
Toimitussihteeri, toimittaja, hannu.lattila@rakennuslehti.fi, Twitter: @HannuLattila
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Pörssiyhtiöiden osavuosikatsausten julkistuskausi on taas kiivaimmillaan. Keskiviikkona 29. lokakuuta tuloksensa julkisti neljä rakennusalaan liittyvää pörssiyhtiötä: Lemminkäinen, Cramo, Uponor ja Pöyry. Kolmas neljännes ei todellakaan sujunut niiltä ruusuisesti, sillä kaikilla neljällä liikevaihto kutistui ainakin hieman ja tuloskin Uponoria lukuun ottamatta kaikilla.

Otos on toki suppea, mutta neljän yhtiön samanaikainen liikevaihdon luisu kuvaa hyvin sitä, missä rakentamisessa mennään tällä hetkellä. Vaikka taloustilanne ei juuri nyt tarjoa yhtiöille yhtään tukea, minut yllätti etenkin Lemminkäisen heikko kolmas neljännes. Vielä kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla näytti nimittäin jo siltä, että yhtiö on onnistumassa kääntämään kelkkaansa oikeaan suuntaan.

Erityisesti panin merkille sen, että Lemminkäisen asuntomyynti kuluttajille Suomessa suorastaan romahti kolmannella neljänneksellä. Lemminkäinen ei julkista kuluttajamyynnin tarkkoja lukuja, mutta yhtiö kertoi myyneensä nyt yhteensä 220 omaperusteista asuntoa, kun vuotta aiemmin lukema oli 302 asuntoa. Kun samaan aikaan sijoittajamyynnin osuus koko asuntomyynnistä nousi 40 prosenttiin edellisvuoden 23 prosentista, näiden lukujen perusteella voi laskea, että kuluttajamyynnin pudotus on ollut yli 40 prosenttia.

Toimitusjohtaja Casimir Lindholm kertoi myös valmiiden asuntojen varaston kasvavan nopeasti nykyisellä myyntivauhdilla. Ilmeisesti yhtiö yrittää paikata tilannetta kääntymällä yhä enenevässä määrin sijoittajien puoleen, sillä Lindholm ilmoitti yhtiön hakevan vaihtoehtoja suoralle kuluttajamyynnille. Ei siis olisi mikään yllätys, jos sijoittajamyynti nousee viimeisellä neljänneksellä jo yli puoleen yhtiön koko asuntomyynnistä.

Vaikka Lemminkäinen vähensi kilpailu-urakointia talonrakentamisessa, segmentin kannattavuus painui lähelle nollatasoa. Jos yhtiö aikoo lisätä asuntojensa sijoittajamyyntiä, se kyllä pääsääntöisesti mieluummin heikentää kuin kohentaa kannattavuutta. Ehkä Lemminkäisen johto kuitenkin katsoo, että valmiiden asuntojen myyminen pienelläkin katteella on parempi vaihtoehto kuin pitää pääomia pitkään kiinni myymättömissä valmiissa asunnoissa. Yhtiön tavoitteenahan on ollut vapauttaa pääomiaan, joten asuntojen myyminen heikommallakin katteella on linjassa myös kyseisen tavoitteen kanssa.

Viimeisten parin vuoden aikana sijoittajamyynti on pitkälti pitänyt rakennusliikkeiden asuntomyyntiä pystyssä. Tästä ovat kertoneet niin suurten rakennusliikkeiden tulostiedotteet kuin esimerkiksi Rakennuslehden omat asuntokatsaukset. Koska sijoittajat ostavat asuntoja kuitenkin selvästi kuluttajia halvemmalla, ei ole yllätys, jos rakentajien asuntomyynnin kannattavuuskin heikkenee. Ilmeisesti isot rakennusliikkeet kuitenkin haluavat mieluummin pitää asuntotuotantoa käynnissä vaikka pienemmälläkin katteella sen sijaan, että ajaisivat tuotannon aivan alas.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Sijoittajamyynti pitää yhä vahvemmin yllä uusien asuntojen kauppaa”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi