Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Vuosaaren sataman viimeinen laiturielementti paikalleen

Vuosaaren sataman viimeinen laiturielementti on asennettu paikoilleen tänään. Maaliskuusta 2005 alkaen satamaan on asennettu kolmessa eri urakassa yhteensä 675 laiturielementtiä, joista suurimmat painavat 300 tonnia. Meneillään olevan, viimeisen urakkavaiheen toteuttaa YIT Rakennus Oy. Kaksi aiempaa laiturielementtiurakkaa on toteuttanut Terramare Oy.

Vuosaaren sataman viimeinen laiturielementti on asennettu paikoilleen tänään. Maaliskuusta 2005 alkaen satamaan on asennettu kolmessa eri urakassa yhteensä 675 laiturielementtiä, joista suurimmat painavat 300 tonnia. Meneillään olevan, viimeisen urakkavaiheen toteuttaa YIT Rakennus Oy. Kaksi aiempaa laiturielementtiurakkaa on toteuttanut Terramare Oy.
Kuuntele juttu

Suomessa ei ole aiemmin rakennettu näin mittavaa laiturikokonaisuutta ja työ on myös suurimpien eurooppalaisten yhtäjaksoisesti toteutettujen laiturirakennustöiden joukossa. Kulmatukimuurilaituria on rakennettu kaikkiaan 3,4 kilometriä, betonia on käytetty noin 50 000 kuutiometriä ja terästä 10 miljoonaa kiloa. Työ on työllistänyt noin 150 henkeä. Urakoiden yhteenlaskettu, veroton hinta on yli 50 miljoonaa euroa. Vuosaaren sataman laitureiden kokonaispituus pistolaitureineen on 5,2 kilometriä.

Kulmatukimuurilaitureiden rakennesuunnittelusta on vastannut Insinööritoimisto Pitkälä Oy. Vastuullisena pohjarakennussuunnittelijana on toiminut Sito Oy.

Helsingin tavarasatamatoiminnot Länsisatamasta ja Sörnäisten satamasta siirtyvät Vuosaareen vuoden 2008 marraskuussa. Sataman ja sen liikenneväylien rakentamisen kustannusarvio on 680 miljoonaa euroa. Vuosaaren satamakeskuksen rakennustyöt työllistävät tällä hetkellä noin 1 300 henkeä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vuosaaren sataman viimeinen laiturielementti paikalleen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat