Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kauppalehti: LVM haluaa yhden uuden yksityisrahoitteisen tiehankkeen vuosittain

Liikenneministeriön ylijohtaja Juhani Tervala sanoo, että ministeriössä haluttaisiin aloittaa yksi uusi yksityisrahoitteinen tiehanke joka vuosi. Asiaa pohtivan ministerityöryhmän kanta pitäisi olla selvillä helmikuuhun mennessä. Asiasta kertoo Kauppalehti.

Liikenneministeriön ylijohtaja Juhani Tervala sanoo, että ministeriössä haluttaisiin aloittaa yksi uusi yksityisrahoitteinen tiehanke joka vuosi. Asiaa pohtivan ministerityöryhmän kanta pitäisi olla selvillä helmikuuhun mennessä. Asiasta kertoo Kauppalehti.
Kuuntele juttu

Lemconin toimitusjohtaja Matti A. Mantere uskoo, että muutaman yksityisrahoitteisen tiehankkeen toteutus voisi olla mahdollista lähivuosien aikana. Lahden moottoritie ja E18 Lohja-Muurla välillä ovat yksityisrahoitteisia. Mantere pitää E18:n jatko-osuuksia yhtenä potentiaalisena hankkeena. Myös Kehä III:n parantaminen sekä Helsingin ja Vaalimaan väliset osuudet voisivat olla tällaisia kohteita. Ykköstien toimitusjohtaja Tom Schmidt puolestaan pitää mahdollisina yksityisrahoitteisina projekteina länsimetron joitakin osaprojekteja.

Tervala sanoo, että usein yksityisrahoitteiset hankkeet ovat tyssänneet valtiovarainministeriöön. Niissä rahoituskulut nousevat korkeammiksi kuin budjettirahoitteisissa hankkeissa, mutta Tervala sanoo kokonaiskustannusten jäävän silti alhaisemmiksi. VM:n budjettineuvos Esko Tainio pitää yksityisrahoitteisten hankkeiden ongelmana sitä, että niiden lopullinen hinta selviää vasta vuosien päästä, eivätkä ne välttämättä enää silloin ole halvempia.

Tiehallinnon pääjohtajan Jukka Hirvelän mukaan yksityisraha ei sovellu kaikkiin hankkeisiin. Yksi oleellinen tekijä on, että hankkeiden tulee olla riittävän suuria. Hänen mukaansa yksityisrahoitus soveltuu vain viidesosaan tai kuudesosaan hankkeista.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kauppalehti: LVM haluaa yhden uuden yksityisrahoitteisen tiehankkeen vuosittain”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat