Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Työryhmä esittää satsausta vähäliikenteisiin ratoihin

Vähäliikenteisiin ratoihin on panostettava nykyistä enemmän, katsoo puukuljetusten turvaamista selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä. Venäjän taannoinen puutullipäätös lisää liikennemääriä näillä rataosuuksilla.

Vähäliikenteisiin ratoihin on panostettava nykyistä enemmän, katsoo puukuljetusten turvaamista selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä. Venäjän taannoinen puutullipäätös lisää liikennemääriä näillä rataosuuksilla.

Kuuntele juttu

Työryhmän mukaan kuljetusreittejä tulisi parantaa siten, että nopeusrajoituksia pystyttäisiin korottamaan. Samaten olisi tärkeää, että ratojen suurinta sallittua akselipainoa nostettaisiin vähintään 25 tonniin.

Kiireellisintä korjausta vaativat radat, joita sulkeminen uhkaa ensimmäisenä niiden heikon kunnon takia. Näihin lukeutuvat ratavälit Savonlinna-Huutokoski (vuonna 2008), Porokylä-Vuokatti (2009) ja Joensuu-Ilomantsi (2010).

– Parantamisvuodet on ajoitettu samaan vuoteen, jona ne jouduttaisiin sulkemaan liikenteeltä, ellei niitä paranneta. Jos näin ei tapahdu, Ratahallintokeskus joutuu kieltämään liikennöinnin turvallisuussyistä, huomautti työryhmän puheenjohtaja, rakennusneuvos Mikko Ojajärvi liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Savonlinnan ja Huutokosken välisen osuuden korjaukseen on ensi vuoden talousarvioesityksessä ehdotettu 42 miljoonaa euroa. Työryhmä arvioi, että näillä näkymin Porokylä-Vuokatti tarvitsisi 37 miljoonaa euroa ja Joensuu-Ilomantsi 28 miljoonaa euroa.

Raakapuukuljetuksille tärkeät radat Lieksa-Porokylä ja Äänekoski-Haapajärvi tulisi kunnostaa 2010-luvun alkupuolella. Samoihin aikoihin on korjattava myös välit Lahti-Loviisa ja Lahti-Heinola muiden tavaralajien kuljetusten turvaamiseksi.

Keskiviikkona julkaistu selvitys luokitteli vähäliikenteisiksi 18 rataosuutta eri puolilla Suomea. Tämä on noin kuudesosa koko rataverkosta.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) asetti vähäliikenteisiä ratoja käsittelevän työryhmän kesäkuussa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Työryhmä esittää satsausta vähäliikenteisiin ratoihin”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat