Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Heikko kannattavuus ja vähäinen synergia johtivat YIT:n Verkkopalveluiden myyntiin

YIT:n Teollisuus- ja verkkopalvelut -segmentin johto perustelee Verkkopalvelut-liiketoimintaryhmän myymistä sen heikolla kannattavuudella sekä vähäisellä synergialla konsernin muun toiminnan kanssa. YIT kertoi aiemmin tänään myyvänsä Verkkopalvelut Relacom Finland Oy:lle 25 miljoonalla eurolla.

YIT:n Teollisuus- ja verkkopalvelut -segmentin johto perustelee Verkkopalvelut-liiketoimintaryhmän myymistä sen heikolla kannattavuudella sekä vähäisellä synergialla konsernin muun toiminnan kanssa. YIT kertoi aiemmin tänään myyvänsä Verkkopalvelut Relacom Finland Oy:lle 25 miljoonalla eurolla.

Kuuntele juttu

image

Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy:n toimitusjohtaja Pekka Frantin mukaan YIT:ssä todettiin, ettei Verkkopalvelut-liiketoimintaryhmä yllä YIT:n kannattavan kasvun strategian mukaisiin tavoitteisiin. YIT on asettanut konsernin strategiseksi liikevaihdon kasvutavoitteeksi keskimäärin 10 prosenttia vuodessa. Kaudella 2007-2009 liikevoittomarginaali pitäisi nostaa 9 prosenttiin. Kuluvan vuoden tammi-syyskuussa konserni ylsi 8,6 prosenttiin.

YIT ei ole kertonut Verkkopalveluiden kannattavuuslukuja erikseen. Koko Teollisuus- ja verkkopalvelut -segmentin liikevoittomarginaali oli kuluvan vuoden tammi-syyskuussa 5,3 prosenttia ja heinä-syyskuussa 6,8 prosenttia. Frantti kertoo, että Verkkopalveluiden toiminta ei ollut tappiollista viimeisen neljänneksen luvuissa, mutta selvästi alle Teollisuuden lukujen. Siten Verkkopalvelut on painanut myös koko segmentin lukuja alaspäin.

Liikevaihtoa Verkkopalvelut teki viime vuonna 83,7 miljoonaa euroa, kun koko Teollisuus- ja verkkopalveluiden liikevaihto oli 476,9 miljoonaa euroa.

YIT toteutti Verkkopalveluissa rajun saneerauksen viime vuoden syksyllä. Liiketoimintaryhmästä vähennettiin 308 henkeä. Frantin mukaan Verkkopalveluiden tulos saatiin saneerauksen jälkeen ”nippa nappa” plussalle. Tällä hetkellä liiketoimintaryhmässä työskentelee noin 1 000 henkilöä, jotka siirtyvät Relacomin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Toinen syy Verkkopalveluiden myyntiin oli Frantin mukaan siinä, että liiketoimintaryhmän synergiat konsernin muuhun toimintaan jäivät pienemmiksi kuin oli odotettu. Liiketoimintaryhmä ei myöskään ole onnistunut niissä kasvusuunnitelmissa, joita sillä on ollut. Yhtiössä katsastettiin yritysjärjestelyjä sekä kotimaasta että ulkomailta, mutta niissä ei päästy eteenpäin. Syyt tähän ovat olleet Frantin mukaan moninaisia.

”Yksi on se, että pääomasijoittajavaltaiset tahot ovat olleet liikkeellä. Näin ollen meidän arvostusperiaatteet eivät ole riittäneet.”

Frantti sanoo, että Teollisuus- ja verkkopalvelut -segmentti hakee jatkossa kasvua muun muassa teollisuuden kunnossapidon ulkoistuksista.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Heikko kannattavuus ja vähäinen synergia johtivat YIT:n Verkkopalveluiden myyntiin”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat