Vanhanen alentaisi puutarhamallillaan Helsingin asuntohintoja
Helsingin asuntojen kalleuskin hoituu keskustan puheenjohtajan pääministeri Matti Vanhasen mielestä hänen puutarhakaupunkimallillaan. Vanhanen sanoi lauantaina avatessaan keskustan kuntavaalikampanjan, että kun työpaikkoja on muuallakin kuin Helsingin ytimessä, asumiskulutkin pääkaupungissa muuttuvat kohtuullisemmaksi.

Vanhanen sanoi seuranneensa keskustelua yhdyskuntarakenteesta jo hieman huvittuneena. Erityisen maireaksi pääministerin mielen lienee saanut perjantainen mielipidemittaus, jossa hänen mallinsa sai kansan vankan kannatuksen. Hän nimesi ajatuksen vastustajat betonipuolueeksi, joka on ottanut ilmastomuutoksen avuksi ajaessaan Suomen keskittämistä.
– Useimmat ihmiset asuvat elämänsä aikana vuokralla tai omistusasunnossa, kerrostalossa tai omakotitalossa aina elämäntilanteen ja mahdollisuuksien mukaan. Me keskustalaiset uskomme siihen, että annetaan ihmisten valita asumismuotonsa itse, ja siihen pitää yhteiskunnan luoda edellytykset, Vanhanen sanoi.
”Betonipuolueen” mallissa on Vanhasen mielestä rakentamisen ylivoimainen painopiste on Helsingin tapaan tiiviissä kerrostalorakentamisessa. Siellä ei varsinkaan perheasuntoja saada kohtuuhintaan, ja työpaikat ja palvelutkin ovat keskittyneet kauas kodeista.
Lähijunat halutaan kilpailuttaa
Keskusta haluaa, että kunnat tarjoavat asuntorakentamiseen riittävästi kysyntää vastaavaa kaavoitettua tonttimaata.
Vanhanen otti keskustalle kunnian siitä, että Lounais-Sipoo liitettiin Helsinkiin, jotta pääkaupunki saa lisää tonttimaata. Keskustan ministereistä tosin kaksi vastusti pakkoliitosta yhdessä rkp-läisten kanssa.
Kuntavaaliohjelmassaan keskusta haluaa kytkeä asuntoalueiden kaavoituksen ja rakentamisen nykyistä tehokkaammin liikenneväylien ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja kattavuutta olisi parannettava, ja yksi keino olisi keskustan mielestä lähijunaliikenteen kilpailuttaminen.
Vanhanen myönsi, että juuri lähijunaliikenteen kilpailuttamisesta on vaikeinta saada hyötyjä, koska todennäköisesti se merkitsisi vain liikenteenharjoittajan vaihtumista, mutta kaluston eli junien pysymistä samoina. Nyt pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV ostaa junaliikenteen VR:ltä. Kunnat ovat myös lähteneet VR:n kanssa yhteiseen yhtiöön, joka hankkii junakalustoa.
Ilmastosyyt eivät kelpaa Vanhaselle
Vanhanen korosti helsinkiläisyökerhon tiloissa järjestetyssä vaalistartissa, että hänen mielestään rakentamisen keskittämistä junaratojen varteen ei voi perustella ilmastosyillä. Muukin joukkoliikenne kun voi olla ilmastoystävällistä.
– Jos Helsingin busseista 500 muutettaisiin biopolttoaineella toimivaksi, saavutettaisiin sama hyöty kuin länsimetrolla, kehäradalla ja Sipoon metrolla yhteensä. Eikä se maksaisi miljardeja. Silti kannatan kyseisiä raideratkaisuja liikenteen sujuvuuden lisäämiseksi, mutta en sanoisi niitä ilmastoteoiksi, Vanhanen sanoi.
Vanhanen suosisi raskaiden rataratkaisujen sijaan myös niitä kevyempiä ja edullisempia raitiovaunuratkaisuja. SDP:n puheenjohtajan Jutta Urpilaisen tapaan Vanhanen arvioi niiden sopivan muuallekin kuin Helsinkiin.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Vanhanen alentaisi puutarhamallillaan Helsingin asuntohintoja”