Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Infra ry kritisoi talousarvion tienpitoon kohdistuvia leikkauksia

Maa- ja vesirakennus- sekä asfalttialan yrittäjiä ja yrityksiä edustava Infra ry kritisoi hallituksen talousarvioesityksen tienpitoon ja radanpitoon kohdistuvia leikkauksia. Järjestön mukaan väyläverkostoomme sitoutunut korjausvelka on jopa 2,5 miljardia euroa, mutta hallitus on satsaamassa perustienpitoon 14 miljoonaa euroa vähemmän ja perusradanpitoon 25 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Infrahankkeisiin panostamalla tuettaisiin työllisyyttä.

Maa- ja vesirakennus- sekä asfalttialan yrittäjiä ja yrityksiä edustava Infra ry kritisoi hallituksen talousarvioesityksen tienpitoon ja radanpitoon kohdistuvia leikkauksia. Järjestön mukaan väyläverkostoomme sitoutunut korjausvelka on jopa 2,5 miljardia euroa, mutta hallitus on satsaamassa perustienpitoon 14 miljoonaa euroa vähemmän ja perusradanpitoon 25 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Infrahankkeisiin panostamalla tuettaisiin työllisyyttä.

Kuuntele juttu

image

”Suhdannetilanne on tilaajille otollinen ja juuri nyt on oikea aika tehdä tarvittavat päätökset työllisyyttä tukevista infrahankkeista”, vetoaa Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö. Hän muistuttaa, että toimiva infraverkosto on välttämätön myös maamme kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta.

Järjestön mukaan infran kunnossapitoon sijoitetun miljoonan euron työllistävä vaikutus välittömästi ja välillisesti on yhteensä 17 henkilötyövuotta. Sama sijoitus infran uusinvestointeihin työllistää 15 henkilöä.

”Satsaamalla perusväylänpitoon saadaan aikaan välittömiä vaikutuksia. Nyt tehdyt päätökset uusinvestoinneista puolestaan tukevat rakennusalan suhdanteita vuoden 2009 jälkimmäiseltä puoliskolta alkaen”, Syrjö jatkaa.

Investointihankkeista suunnitteluvalmiudeltaan jo ensi vuonna käynnistettävissä olisi neljä tiehanketta. Nämä ovat kantatien 51 parantaminen välillä Kirkkonummi-Kivenlahti, valtatien 14 järjestelyt Savonlinnan keskustassa, valtatien 5 osuus Päivärinta-Vuorela Kuopiossa sekä valtatien 6 Joensuun kohta. Vaikka nämä hankkeet otettaisiin ensi vuoden talousarvioon, niiden kilpailuttaminen veisi niin paljon aikaa, että työt saataisiin käyntiin vasta vuoden 2009 jälkipuoliskolla.

Käänne rakentamisen suhdannetilanteessa on vapauttanut infra-alan palveluntarjoajien resursseja. Koska infra-alan urakoitsijoiden markkinaan kuuluu talonrakentamisen pohja- ja aluetöitä 1,7 miljardin euron edestä, talonrakentamisen pysähtymisellä on olennainen merkitys infra-alan suhdannetilanteeseen. Infrarakentajien volyymin ennakoidaankin tippuvan ensi vuonna noin 10 prosenttia. Tämä merkitsisi Infra ry:n mukaan jopa 4 500 työpaikan menetystä maa- ja vesirakennusalalta.

Infra-alan konepalvelutoimintaa kuvaavan indeksin nousuvauhti on hidastunut selvästi, mikä Infra ry:n mukaan ennakoi myös urakointitoiminnan kustannusten nousun edelleen hidastuvan. Kustannustason nousu tulee Infra ry:n näkemyksen mukaan asettumaan lähelle yleistä inflaatiota.

Infra ry:n valtuuskunta kokoontui 26. marraskuuta Helsingissä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Infra ry kritisoi talousarvion tienpitoon kohdistuvia leikkauksia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat