Valtioneuvoston mukaan keskeinen rooli on liikenteen ja asumisen järjestelyillä. Yksityisautoilun tarvetta tulee vähentää parantamalla joukkoliikennettä. Erityishuomion saa Helsingin seutu, jonka kehyskunnissa hajanaiset pientaloalueet ovat laajentuneet ja asukastiheys laskenut. Seudun liikenteen tulisi perustua pääasiassa raideliikenteeseen, ja rakentamista on suunnattava joukkoliikenteen ja erityisesti raideliikenteen palvelualueelle. Liikennejärjestelmän suunnittelua tulee vahvistaa yhtenä kokonaisuutena. Yhteiset edellytykset luodaan etenkin juna- ja metroliikenteen laajentamiselle.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori toteaa valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistuksen merkitsevän sitä, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi alueidenkäytölle tulee löytää uusi suunta.
”Erityisesti kaupunkiseuduilla yhdyskuntarakenteen kehitys tulee kääntää hajautumisesta kohti ehyttä, nykyistä tiiviimpää rakennetta. Haaste koskee niin asutuksen, palvelujen kuin työpaikkojenkin sijaintiratkaisuja. Vain järkevä kaupunkirakenne tarjoaa mahdollisuudet hyvin toimivalle joukkoliikenteelle.”
Vapaavuori painottaa, että nämä haasteet tulee ottaa erittäin vakavasti maakuntien ja kuntien kaavoituksessa, jossa tarvitaan nykyistä pitkäjänteisempiä, kokonaisvaltaisempia ja vastuullisempia ratkaisuja. Helsingin seudulla maankäytön, liikenteen ja asumisen ongelmat ovat muuta maata huomattavasti vakavammat, ja niiden ratkomiseksi Helsingin seutua koskevat tavoitteet uudistettiin lähes kokonaan.
Valtioneuvoston päätös tavoitteiden tarkistamisesta tulee voimaan maaliskuun alusta 2009.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “VN: Helsingin seudun rakentamista suunnattava raideliikenteen palvelualueelle”