Keski-Suomelle maakuntakaava – vähittäiskaupan suuryksikköjä jäi vahvistamatta
Ympäristöministeriö on vahvistanut Keski-Suomen maakuntakaavan, joka käsittää koko maakunnan ja sisältää kaikki alueidenkäyttömuodot. Siinä on osoitettu alueita tulevia tarpeita varten muun muassa asumiseen, työpaikoille ja palveluille. Maakuntakaavasta jätettiin vahvistamatta seitsemän seudullista vähittäiskaupan suuryksikköä, tiettyjen teiden merkittävää parantamista osoittavia tiemerkintöjä sekä kahden tien linjaukset.

Ympäristöministeriö on vahvistanut Keski-Suomen maakuntakaavan, joka käsittää koko maakunnan ja sisältää kaikki alueidenkäyttömuodot. Siinä on osoitettu alueita tulevia tarpeita varten muun muassa asumiseen, työpaikoille ja palveluille. Maakuntakaavasta jätettiin vahvistamatta seitsemän seudullista vähittäiskaupan suuryksikköä, tiettyjen teiden merkittävää parantamista osoittavia tiemerkintöjä sekä kahden tien linjaukset.
Kaavassa esitettyjen taajamien laajenemissuuntien mukaan Jyväskylän kaupunkiseutu kasvaa tulevaisuudessa pääliikenneverkoston suuntiin. Seudulliset virkistysalueet painottuvat Jyväskylän ja viiden seutukuntakeskuksen läheisyyteen sekä vesistöjen varsille. Kaavassa ovat mukana myös keskeiset matkailupalvelujen alueet.
Seitsemän vähittäiskaupan suuryksikköä jäi vahvistamatta
Maakuntakaavan mukaan Keski-Suomessa vähittäiskaupan suuryksiköitä voidaan rakentaa maakuntakaavan keskustatoimintojen alueille ja Jyväskylän kaupunkiseudun alakeskuksiin. Lisäksi vähittäiskaupan suuryksiköitä voidaan rakentaa kahdelletoista kohdemerkinnöin osoitetulle alueelle, jotka ympäristöministeriö vahvisti.
Maakuntakaavasta jätettiin vahvistamatta seitsemän seudullista vähittäiskaupan suuryksikköä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan sisältövaatimusten vastaisina. Uudet suuryksiköt olisivat hajauttaneet yhdyskunta- ja palvelurakennetta sekä lisänneet liikennetarvetta ja liikenteestä ympäristölle aiheutuvia haittoja.
Vahvistamatta jätetyistä suuryksiköistä kaksi oli osoitettu Jyväskylän Eteläporttiin ja yksi Muurameen. Neljä muuta vahvistamatta jätettyä merkintää olisivat mahdollistaneet matkailu- ja myymäläkeskittymän tai vähittäiskaupan suuryksiköiden sijoittamisen Tikkakosken, Lievestuoreen ja Toivakan taajamien sisääntuloteiden risteykseen sekä Vaajakoskella valtatien 4 ja valtatien 9 risteykseen.
Liikennemerkintöjä jäi vahvistamatta
Ympäristöministeriö ei esitettyjen selvitysten perusteella kyennyt arvioimaan maakuntakaavan sisältövaatimusten toteutumista eräissä tie- ja rautatieliikenteen ratkaisuissa. Tällaisia vaatimuksia ovat muun muassa kestävät liikenteen järjestelyt ja alueiden käytön taloudellisuus. Ratkaisut poikkesivat myös sektoriviranomaisten pitkän aikavälin suunnitelmista.
Maakuntakaavasta jätettiin vahvistamatta teiden merkittävää parantamista osoittavia tiemerkintöjä niiden teiden osalta, joista ei ollut riittäviä selvityksiä. Raideliikenteen osalta jätettiin vahvistamatta merkintöjä, jotka koskivat radan merkitsemistä pääradaksi tai merkittävästi parannettavaksi radaksi.
Kantatien 58 uusi linjaus Multia-Pylkönmäki ja seututien 618 ohjeellinen linjaus Ruuhimäki-Niemisjärvi jätettiin vahvistamatta riittämättömien selvitysten takia. Lisäksi ympäristöministeriö jätti vahvistamatta eräitä maanteiden toiminnallisen luokan muutoksia.
Nyt vahvistettu uusi maakuntakaava korvaa Keski-Suomen seutukaavan lukuun ottamatta Laukaan Mörkökorven kaatopaikka-aluetta, joka jätettiin seutukaavasta voimaan siihen asti kunnes Jyväskylän seudun uuden jätteenkäsittelykeskuksen paikka ratkeaa. Jätteenkäsittelykeskusta varten on jo laadittu erillinen vaihekaava.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Keski-Suomelle maakuntakaava – vähittäiskaupan suuryksikköjä jäi vahvistamatta”