Keittiökalusteiden hinnat ilmoitetaan edelleen sattumanvaraisesti
Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten valvontakampanja osoittaa, että keittiökalusteiden hintamerkinnöissä riittää edelleen korjattavaa. Vuosi sitten Rakennusteollisuus RT ry ja Kuluttajavirasto tekivät vuosi sitten hintojen ilmoittamisesta linjauksen. Pientä parannusta oli nyt liikkeissä tapahtunut, mutta edelleen yli puolessa tarkastetuista liikkeistä oli hintoja vaikea saada selville.

Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten valvontakampanja osoittaa, että keittiökalusteiden hintamerkinnöissä riittää edelleen korjattavaa. Vuosi sitten Rakennusteollisuus RT ry ja Kuluttajavirasto tekivät vuosi sitten hintojen ilmoittamisesta linjauksen. Pientä parannusta oli nyt liikkeissä tapahtunut, mutta edelleen yli puolessa tarkastetuista liikkeistä oli hintoja vaikea saada selville.
Keittiökalusteita valitseva kuluttaja tarvitsee ostopäätöksensä tueksi selkeää ja helposti löytyvää tietoa eri vaihtoehtojen kustannuksista. Vähittäismyyjän vastuulla onkin huolehtia siitä, että hinnat ovat näkyvillä paitsi liikkeessä, niin myös yrityksen verkkosivuilla.
Suuri osa alan yrityksistä ei kuitenkaan toimi näin. Ne ohjaavat verkkosivuillaan asiakkaat joko valmistajan verkkosivuille tai tutustumaan liikkeissä oleviin valmistajien kuvastoihin. Hintoja ei silti löydy niistäkään.
Kuluttajavirasto on yrittänyt korjata tilannetta neuvottelemalla ongelmista Rakennusteollisuus RT ry:n kanssa. Neuvottelujen tuloksena laadittiin vuonna 2008 linjaus, jossa käydään läpi hinnan ilmoittamisen perussäännöt myymälässä, näyteikkunassa ja verkkosivuilla.
Ohjeet eivät kuitenkaan ole menneet perille. Syksyllä 2008 toteutetussa valvontakampanjassa lääninhallitusten tarkastajat joutuivat antamaan suullisen huomautuksen 160 liikkeelle, jotka eivät ilmoittaneet keittiömallien tai yksittäisten tuotteiden, kuten vetimien, ovien, pöytätasojen ja kaappien, hintoja.
Ohjeistuksia ei oteta tosissaan
Tänä vuonna lääninhallitusten tarkastajat kävivät maalis-kesäkuun aikana läpi yhteensä 248 keittiökalusteita myyvää liikettä ympäri maata. Vaikka viime vuoteen verrattuna on tapahtunut pientä parannusta, yli puolet tarkastetuista liikkeistä ilmoitti hinnat edelleen puutteellisesti. Yleisin vika oli se, että hintoja ei kerrottu kuvastoissa ja internetissä. Tarkastajat antoivat yhteensä 90 huomautusta ja 39 kirjallista kehotusta korjata merkinnät kuntoon.
Kuluttajaviraston kokemusten mukaan keittiökalusteita myyvät yritykset suhtautuvat korjauskehotuksiin myönteisesti. Valvontakampanjoiden tulokset kuitenkin osoittavat, että ohjeistuksia ei oteta riittävän tosissaan. Hinnan ilmoittamisen selkeyttämiseksi ja kuluttajien hintatiedon varmistamiseksi virasto aikookin käynnistää asiasta uudet neuvottelut alan kanssa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Keittiökalusteiden hinnat ilmoitetaan edelleen sattumanvaraisesti”