Tanskaan suunnitellaan superpyöräteiden verkostoa
Kööpenhaminasta aiotaan tehdä entistä parempi kaupunki pyöräilijöille. Nykyisiä pyöräreittejä levennetään niin, että niistä tulee neljä metriä leveitä ”pyörävaltateitä”, joita pitkin putkikamelistien kelpaa huristella. Uusille superpyöräteille on tarvetta, sillä esimerkiksi keskeistä Nörrebron väylää käyttää päivittäin arviolta 36000 pyöräilijää.
Kööpenhaminasta aiotaan tehdä entistä parempi kaupunki pyöräilijöille. Nykyisiä pyöräreittejä levennetään niin, että niistä tulee neljä metriä leveitä "pyörävaltateitä", joita pitkin putkikamelistien kelpaa huristella. Uusille superpyöräteille on tarvetta, sillä esimerkiksi keskeistä Nörrebron väylää käyttää päivittäin arviolta 36000 pyöräilijää.
”Eteenpäin päästäkseen joutuu usein käyttämään kyynärpäätaktiikkaa, eivätkä kaikki pyöräilijät aina ajattele muita”, kiteyttää opiskelija Lea Bresell.
”Kööpenhaminan pyörätiet ovat täpösen täynnä ihmisiä, jotka haluavat pyöräillä säällä kuin säällä”, täydentää Tanskan pyöräilyliiton edustaja Frits Bredal.
Bredalin mukaan polkupyörä on ottanut auton paikan tanskalaisten vapaan liikkumisen symbolina.
”Pyörää käyttävät kaikki yhteiskuntaluokat. Jopa poliitikot ajavat pyörällä”, Bredal kertoo.
Pyöräteille omat levähdyspaikat
Kööpenhaminassa yli puolet kaupunkilaisista pyöräilee jo kaikki työmatkansa. Frits Bredal onkin nyt iskenyt silmänsä esikaupunkilaisiin, joista ”vain” 37 prosenttia pyöräilee. Lempinimellä Herra Pyörä tunnettu Bredal uskoo, että uusien superpyöräteiden ansiosta tuokin prosenttiluku nousee yli 50:n muutamassa vuodessa.
Bredalin mukaan superpyöräteiden reunustoille tulee levähdyspaikkoja, joissa kaksipyöräisen kumeihin voi pumpata ilmaa, heittää rattaalta pompanneen ketjun takaisin paikalleen tai siemaista vesihuikat. Pyöräteihin yhdistetään myös liikennevalot, jotka suosivat pyöräilijöitä autojen kustannuksella.
Kööpenhaminan kahden ensimmäisen superpyörätien on määrä valmistua ensi vuoden lopussa ja kolmannen seuraavana vuonna. Kööpenhaminan lisäksi vastaavia pyöräteitä on suunnitteilla Århusiin, Odenseehen ja Aalborgiin.
Ihan huonosti tanskalaispyöräilijöiden asiat eivät tähän astikaan ole olleet. Vuosina 2006-2010 Tanska käytti 250 miljoonaa kruunua (33,6 miljoonaa euroa) pyöräteiden rakentamiseen ja parantamiseen. Maassa on 390 kilometriä pyöräteitä.
Tanskassa on 5,5 miljoonaa asukasta ja 4 miljoonaa polkupyörää.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Tanskaan suunnitellaan superpyöräteiden verkostoa”
Olisi hyvä nähdä suomalaisiakin läskipalleroita joskus pyörän päällä. Toki he veseivät koko pyörätien leveyden..