Tutustu nyt Rakennuslehteen 1 kk veloituksetta!

Junaliikenteen ohjaus voi siirtyä uudelle valtionyhtiölle

Suomeen saatetaan perustaa uusi valtionyhtiö, joka vastaisi liikenteenohjauksesta raiteilla, teillä ja merellä. Jos liikenne- ja viestintäministeriön pohdittavana oleva superyhtiö toteutuu, muun muassa sadoilla VR:n työntekijöillä voi olla edessään työnantajan vaihtuminen.

Suomeen saatetaan perustaa uusi valtionyhtiö, joka vastaisi liikenteenohjauksesta raiteilla, teillä ja merellä. Jos liikenne- ja viestintäministeriön pohdittavana oleva superyhtiö toteutuu, muun muassa sadoilla VR:n työntekijöillä voi olla edessään työnantajan vaihtuminen.

Kuuntele juttu

Ehdotusten takana on liikenteenhallinnan tulevaisuutta käsitellyt selvitys, jonka ministeriö teetti Liikennevirastolla ja Tampereen teknillisellä yliopistolla. Selvitys päätyy yksiselitteisesti siihen, että ainakin junaliikenteen ohjaus on irrotettava VR:stä.

Nykyisin junien ohjauksesta vastaa Liikennevirasto, joka ostaa käytännön työn VR:ltä. Liikenteenohjauksella on ajantasainen tieto kaikkien junien sijainnista. Sen tehtävänä on valvoa, että liikenne sujuu aikataulussa ja turvallisesti.

Liikenneviraston lakiasiainjohtaja ja selvitystyöryhmän puheenjohtaja Rami Metsäpelto kertoo, että selvityksessä parhaana vaihtoehtona on pidetty aivan uuden valtio-omisteisen osakeyhtiön perustamista. Saman katon alle tulisivat rautateiden ohjauksen lisäksi myös tie- ja meriliikenteenohjaus. Yhtiö toimisi valtion omistajaohjausosaston alaisuudessa, ja Liikennevirasto ostaisi siltä palvelut.

”Tavoite on, että liikenteenhallinnasta tulisi tehokkaampi kokonaisuus”, Metsäpelto sanoo ja painottaa, ettei Liikennevirasto ole ottanut ehdotukseen vielä kantaa.

Kilpailu kiskoille tekee tuloaan

Raiteilla muutoksiin usuttaa kilpailun avautuminen. VR ajaa vielä Suomen radoilla yksin, mutta tavaraliikenne on jo avoin uusille tulijoille ja henkilöliikenteen avaamista kilpailulle kaavaillaan.

”Yleisesti on ajateltu, ettei neutraalin kilpailun suhteen ole reilua, että VR yhtenä liikennöitsijänä ohjaisi liikennettä. Se voi myös estää kilpailun syntymistä”, Metsäpelto sanoo.

Liikenteenohjaus työllistää VR:ssä yli 400 ihmistä, tiepuolella noin 50 ja meriliikenteessä reilut 80 työntekijää. Keskuksia on ympäri Suomen.

”Jos yhtiö päätetään perustaa, sitä tuskin voitaisiin perustaa täysin nollasta, vaan nykyiset työntekijät siirtyisivät uuden yhtiön palkkalistoille”, Metsäpelto uskoo.

Eteneminen on nyt liikenne- ja viestintäministeriön käsissä. Se ei halua kommentoida selvitystä millään lailla. Hallitusneuvos Silja Ruokolan mukaan ministeriö päättää jatkotoimista, kun vaihtoehtoihin on perehdytty tarkemmin.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Junaliikenteen ohjaus voi siirtyä uudelle valtionyhtiölle”

  1. VR:n lähiliikennejohtaja Kari-Pekka Rosenholm sanoi Jokelan aseman asiakasillassa 25.1.2011, että VR ei voi pysäyttää edes erikoistilanteissa junia Jokelan asemalla, koska liikenteenohjaus kuuluu liikennevirastolle.

    Yllä olevassa uutisessa väitetään, että liikennevirasto on ostanut ko. palvelun VR:ltä ja henkilöstö on VR:n työntekijöitä.

    Kumpi tässä muuttaa totuutta?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat