Työryhmä: Ratarahoissa paha vaje
Ratamäärärahat eivät ole alkuunkaan sillä tasolla kuin niiden pitäisi olla, arvioi rautateiden kehitystä pohtinut työryhmä. Työryhmän mukaan perusradanpitoon tarvittaisiin vuosittain 100 miljoonaa euroa nykyistä enemmän. Kehittämishankkeiden rahoituksen pitäisi olla noin 140 miljoonaa euroa suurempi kuin se on nyt.
Ratamäärärahat eivät ole alkuunkaan sillä tasolla kuin niiden pitäisi olla, arvioi rautateiden kehitystä pohtinut työryhmä. Työryhmän mukaan perusradanpitoon tarvittaisiin vuosittain 100 miljoonaa euroa nykyistä enemmän. Kehittämishankkeiden rahoituksen pitäisi olla noin 140 miljoonaa euroa suurempi kuin se on nyt.

Vasta nämä 40-50 prosentin lisäykset riittäisivät pitämään rataverkon toimintakykyisenä. Ne nostaisivat ratojen kunnon nykyajan vaatimusten tasolle, työryhmä katsoo.
Merkittävä puute on, että suuri osa tärkeistä rataosuuksista on yksiraiteisia. Kaksiraiteinen rataverkko mahdollistaisi nelinkertaisen liikennemäärän näillä osuuksilla.
Helsingin ratapihan ruuhkaisuus haittaa rautatieliikennettä laajemminkin, ja maanalainen Pisara-rata helpottaisi tilannetta. Ratakapasiteetti Helsingistä Järvenpäähän on niin ikään riittämätön, ja osuudelle tarvitaan lisäraide.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Työryhmä: Ratarahoissa paha vaje”
Olisi kiva jos näissä ”työtyhmä tiedottaa” -uutisissa kerrottaisiin, ketkä siellä työryhmässä on olleet ja mitä intressejä ovat ajaneet. Ainakin yhtä mielenkiintoista olisi päätellä, minkä alan ihmiset niistä jätetään pois.
Nyt tälläiset työryhmän julkilausumat esitetään Absoluuttisena Totuutena ilman mitään taustoitusta. Toistaako STT työryhmän tiedotteen sellaisenaan?