Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kehä V mielletään tulevaisuuden logistiikkavyöhykkeeksi

Tuoreen selvityksen mukaan noin puolet yrityksistä mieltää Kehä V:n ympärillä olevan alueen tulevaisuuden logistiikkavyöhykkeeksi. Kolmasosa kyselyyn vastanneista yrityksistä on kiinnostunut Kehä V -vyöhykkeestä sijoittumisalueena lyhyellä aikavälillä. Teollisuusyritykset olivat selvästi keskimääräistä kiinnostuneimpia.

Tuoreen selvityksen mukaan noin puolet yrityksistä mieltää Kehä V:n ympärillä olevan alueen tulevaisuuden logistiikkavyöhykkeeksi. Kolmasosa kyselyyn vastanneista yrityksistä on kiinnostunut Kehä V -vyöhykkeestä sijoittumisalueena lyhyellä aikavälillä. Teollisuusyritykset olivat selvästi keskimääräistä kiinnostuneimpia.

Kuuntele juttu

Kiinnostavimmat sijoittumisalueet Kehä V -vyöhykkeellä ovat valtatien 3 risteysalue Nurmijärven, Hyvinkään ja Riihimäen alueilla, valtatien 4 risteysalue Mäntsälässä ja valtatien 7 risteysalue Porvoossa. Selvityksen mukaan yritysten kiinnostus Kehä V -vyöhykettä kohtaan jatkossa kasvaisi ja alueen imago kohoaisi, jos maata, kiinteistöjä ja työvoimaa olisi aiempaa paremmin saatavilla.

Viidennes yrityksistä pitää Kehä V -tietä tärkeänä liikenneväylänä logistiikan toimivuuden kannalta.

Yritysten mielestä Kehä V -vyöhykkeen vetovoimatekijöitä ovat tällä hetkellä yhteistyökumppanien ja alihankkijoiden läheisyys, yhteydet satamiin, markkinoiden läheisyys sekä tieyhteyksien kunto ja välityskyky. Sijoittumista sen sijaan hankaloittavat toimitilakustannukset, työvoiman saatavuus ja työvoimakustannukset, kunnan ja yrittäjien välinen yhteistyö sekä kaavoitukselliset ja tekniset valmiudet.

Yritysten suurimmat odotukset Kehä V -vyöhykkeellä kohdistuvat tieyhteyksien ja avointen logistiikkakeskittymien kehittämiseen. Avoimilla logistiikkakeskuksilla tarkoitetaan keskuksia, joissa eri yritykset voisivat hyödyntää erilaisia yhteisiä tukipalveluita.

Kehä V on projekti Hangosta Porvooseen johtavan kehätien kehittämiseksi. Tien länsiosa on valtatie 25, joka kulkee Hangosta Raaseporin, Lohjan, Vihdin, Nurmijärven ja Hyvinkään kautta Mäntsälään, josta se jatkuu kantatienä 55 Porvooseen. Yksi Kehä V:n keskeisistä tehtävistä on satamaliikenteen välittäminen Porvooseen ja Hankoon. Projektin yhtenä tavoitteena on vakiinnuttaa Kehä V -nimitys yleiseen käyttöön.

Selvitys oli osa laajempaa hankekokonaisuutta

Selvitys oli ensimmäinen osa Kehä V logistiikkavyöhykkeenä -projektia. Selvityksessä tarkasteltiin Kehä V:n varrella olevia logistiikkapalveluita, selvitettiin alueen vahvuuksia logistiikkatoimijoiden kannalta ja arvioitiin alueen kehitysmahdollisuuksia. Kyselyyn vastasi yhteensä 163 yritystä Uudellamaalla ja sen lähimaakunnissa. Lisäksi selvityksessä haastateltiin Kehä V:n varrella sijaitsevien kuntien johtoa. Selvityksen toteuttivat Airix ja Liidea teknologiakeskus TechVillan tilauksesta.

Kehä V logistiikkavyöhykkeenä -selvitys on osa laajaa ESLogC-hankekokonaisuutta, jossa kehitetään logistiikkakeskusten toimintaa eri näkökulmista. Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) rahoittaa hanketta 1,4 miljoonalla eurolla.

Kehittämishankeen takana on valtakunnallisesti toimiva logistiikkakeskusosaamisen kehittämis- ja yhteistyöverkosto Limowa Logistiikkakeskusklusteri. Se edistää toiminnallaan jäsenyritysten liiketoimintaa ja koordinoi logistiikkakeskuksiin liittyviä kehittämishankkeita, hankkii niihin julkista rahoitusta sekä edistää verkostoitumista. Limowa on osa työ- ja elinkeinoministeriön Osaamiskeskusohjelmaa (Oske).

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Kehä V mielletään tulevaisuuden logistiikkavyöhykkeeksi”

  1. Rakentakaa nyt ees se kehä II loppuun, ennkuin haaveilla nelosesta, saati vitosesta

  2. paljonkohan tuosta sais verotettua jos tietulleja olisi kymmenen metrin välein?

    Hyvältä se kyllä kuulostaa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat