Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Suomen tien- ja radanpidon hiilijalanjäljet mitattiin ensimmäisenä Euroopassa

Liikennevirasto on selvittänyt radan- ja tienpidon hiilijalanjälkiä Suomessa. Viraston mukaan vastaavaa koko tie- ja rataverkkoa koskevaa laskelmaa ei ole aiemmin tehty Euroopan alueella eikä mahdollisesti muuallakaan maailmassa.

Liikennevirasto on selvittänyt radan- ja tienpidon hiilijalanjälkiä Suomessa. Viraston mukaan vastaavaa koko tie- ja rataverkkoa koskevaa laskelmaa ei ole aiemmin tehty Euroopan alueella eikä mahdollisesti muuallakaan maailmassa.

Kuuntele juttu

Tien- ja radanpidon hiilijalanjäljet laskettiin neljältä rataosuudelta ja kolmelta ratapihalta sekä neljältä tieosuudelta. Näiden laskelmien ja tilastotietojen pohjalta luokiteltiin Suomen maantiet ja rautatiet sekä arvioitiin maantie- ja rataverkkojen hiilijalanjälki. Vain valtion tie- ja rataverkot otettiin mukaan, mutta ei katuja, lauttareittejä, yksityisteitä tai -ratoja. Tien- ja radanpidon rakentamista ja kunnossapitoa lähestyttiin elinkaariajattelun näkökulmasta.

Tie- ja -rataosuuksien elinkaaripäästöissä korostuivat rakentamisen materiaali-intensiivisyys (erityisesti betoni ja teräs), maa- ja kallioleikkausmassojen ja rakennusmateriaalien kuljetusetäisyydet sekä kunnossapidossa korjaukset, parannukset ja korvausinvestoinnit.

Maantieliikenteen päästöt ylittävät maantieinfrastruktuurin päästöt moninkertaisesti. Radanpidossa sen sijaan liikenteen päästöt ovat samaa suuruusluokkaa kuin rautatieinfrastruktuurilla.

Suomen koko maantieverkon (noin 78 000 km) hiilijalanjäljeksi 100 vuoden tarkastelujaksolla saatiin noin 511 000 tCO2/v ja rataverkon (5919 km pääraiteita ja 2291 km sivuraiteita) noin 142 000 tCO2/v. Tie- ja ratatyypistä riippuen ominaispäästökertoimiksi saatiin 4-46 tCO2/km/v maanteille ja 8-43 tCO2/km/v rautateiden pääraiteille.

Vilkasliikenteiset tiet rakennettava suoriksi

Vilkasliikenteisillä teillä liikenteen vuosipäästöt ovat huomattavasti suuremmat kuin tieinfrastruktuurin päästöt. Siksi vilkasliikenteiset päätiet on kokonaispäästöjen kannalta edullisinta rakentaa mahdollisimman suoriksi ja tasaisiksi, vaikka rakentamisen päästöt näin kasvavatkin, koska pitkällä aikavälillä liikenteen päästöissä saavutetaan merkittävät säästöt. Vähäliikenteisillä teillä sen sijaan olisi tärkeää löytää vähäpäästöinen kunnossapitostrategia, onhan suuri osa Suomen maanteistä vähäliikenteisiä.

Moniin tien- ja radanpidon hiilijalanjälkeen vaikuttaviin asioihin, kuten kuljetuskalustoon, työkoneiden polttoaineisiin ja kuljetusmatkoihin, voidaan vaikuttaa. Jatkossa onkin tärkeää kehittää tien- ja radanpitoa hiilijalanjäljen pienentämistä tukevaksi. Liikenteen ympäristöjalanjäljen pienentäminen kuuluu Liikenneviraston keskeisiin strategisiin tavoitteisiin.

Liikennevirasto on käynnistämässä seuraavaksi merenkulun hiilijalanjäljen laskentaa. Lisäksi nyt käynnistyvässä hankkeessa täydennetään aiempia hiilijalanjälkiä liikenteen päästöjen osalta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Suomen tien- ja radanpidon hiilijalanjäljet mitattiin ensimmäisenä Euroopassa”

  1. ”Suomen koko maantieverkon (noin 78 000 km) hiilijalanjäljeksi 100 vuoden tarkastelujaksolla saatiin noin 511 000 tCO2/v ja rataverkon (5919 km pääraiteita ja 2291 km sivuraiteita) noin 142 000 tCO2/v.”
    Ja tuosta kun älliä laskee niin teitä on kymmenen kertaa enemmän, mutta miksi tuo rataverkon luku on päästöjen osalta kuitenkin reilusti enemmän kuin kymmenesosa?

  2. Poliittisista syistä on jätetty pois seuraavat tunnusluvut:

    -co2-määrä / kuljetettu tavaratonni
    -co2-määrä / henkilömatkustajakilometri

    1. Yksityisteiden jalanjälki on varmaan pienenmään päin, kun tuet putoavat koko ajan. Niitä ei kohta makseta kuin vakituisen asutuksen mitalta, jos siltäkään. Moni asukas ei nykyään ymmärrä, miksi hänen pitäisi itse maksaa jotain yksityistien kunnossapidosta. Tiemaksut jäävät alemmiksi kuin tienpito vaatisi, joten soratiestö rapautuu. Lisäksi talkoohenkiset yksityisteiden toimijat kuolevat kohta sukupuuttoon. Tämä kaikki pelaa nykyisen kaavoituslogiikan piikkiin, jos huonojen teiden varsilta siirrytään isompien väylien varrelle kaavoitetuille alueille. Haja-asutus näivetetään hissukseen pois. No, ehkä kannattaisi perustaa tiepuomifirma…

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat