Kokeile kuukausi maksutta

Sörnäistentunnelin asemakaavan muutos etenee Helsingissä

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi kokouksessaan 4. kesäkuuta asemakaavan muutosehdotuksen, joka mahdollistaa Sörnäistentunnelin rakentamisen. Asia siirtyy seuraavaksi kaupunginhallituksen käsittelyyn, ja asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi kokouksessaan 4. kesäkuuta asemakaavan muutosehdotuksen, joka mahdollistaa Sörnäistentunnelin rakentamisen. Asia siirtyy seuraavaksi kaupunginhallituksen käsittelyyn, ja asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.

Asemakaavan muutosehdotus mahdollistaa Sörnäistentunnelin rakentamisen yhdistämään Sörnäisten rantatie ja Hermannin rantatie. Sörnäistentunneli varmistaa liikenteen sujumisen pohjois-eteläsuunnassa Kalasataman alueen keskeisimmän osan rakentuessa sekä liikenteen melu- ja päästöhaittojen vähentämisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen.

Sörnäistentunnelin pituus on 1,5 kilometriä. Sörnäistentunneli on suunniteltu kalliotunneliksi 800 metrin matkalta ja Sörnäisten rantatien sekä Hermannin rantatien päässä teräsbetonitunneliksi. Sörnäistentunnelin kokonaisrakennusajaksi on arvioitu kuusi vuotta.

Liikenneinvestointiohjelmaehdotuksessa tunnelin rakentaminen on sijoitettu vuosille 2016–2021. Sörnäistentunnelin rakentamisen kustannusarvio ilman arvonlisäveroa on 160 miljoonaa euroa.

Tavoitteena on myös Hermannin rantatien eteläosan luonteen muuttaminen pääväylästä alueelliseksi kokoojakaduksi, jolloin asuinrakentamismahdollisuudet sen läheisyydessä paranevat.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Sörnäistentunnelin asemakaavan muutos etenee Helsingissä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat