Vantaa edistää kohtuuhintaista asumista helpottamalla pysäköintinormia
Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt 9. joulukuuta keskustojen pysäköintinormin helpotuskokeilun. Pysäköinnin mitoitusohjeen kokeilun tavoitteena on osaltaan edistää kohtuuhintaista asuntotuotantoa, joka sisältyy Vantaan maapoliittiseen ohjelmaan.

Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt 9. joulukuuta keskustojen pysäköintinormin helpotuskokeilun. Pysäköinnin mitoitusohjeen kokeilun tavoitteena on osaltaan edistää kohtuuhintaista asuntotuotantoa, joka sisältyy Vantaan maapoliittiseen ohjelmaan.
Kokeilu koskee raideliikenteeseen tukeutuvien Tikkurilan, Koivukylän, Korson, Aviapoliksen, Kivistön, Martinlaakson ja Myyrmäen sekä Hakunilan ja Länsimäen keskusta-alueiden uusia asuinrakennuskohteita. Vuosina 2014–2018 noudatettavan uuden mitoitusohjeen mukaan on rakennettava vähintään yksi autopaikka 130 kerrosneliötä kohti. Mitoitusohje ei kuitenkaan estä tarvittaessa rakentamasta enemmän pysäköintipaikkoja.
Mitoitusohje koskee näiden keskusta-alueiden kerrostaloja ja on voimassa yhden kilometrin etäisyydellä rautatieasemasta. Hakunilassa mitoitusohjetta sovelletaan yhden kilometrin etäisyydellä Hakunilan nykyisestä ostoskeskuksesta, johon tulee luoda hyvä joukkoliikenteen tarjonta. Länsimäessä mitoitusohjetta sovelletaan yhden kilometrin etäisyydellä Mellunmäen metroasemasta.
Kaikilla muilla alueilla noudatetaan edelleen nykyisin voimassa olevia mitoitusohjeita. Kaupunkikeskustojen kortteleita tiivistettäessä mitoitus on yksi autopaikka 115 kerrosneliötä kohti. Alle 500 metrin etäisyydellä raideliikenteen asemasta mitoitus on yksi autopaikka 110 kerrosneliötä kohti ja 500–1 000 metrin etäisyydellä yksi autopaikka 100 kerrosneliötä kohti.
Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa
7 vastausta artikkeliin “Vantaa edistää kohtuuhintaista asumista helpottamalla pysäköintinormia”
Huono idea. Pysäköintiä pitäisi helpottaa ja liian tiheää rakentamista rajoittaa, jotta hintataso pysyisi pilvien alapuolella.
Hyvä idea. Autottomien perheiden määrä lisääntyy kokoajan. Nykyään iso osa 18v täyttävistä nuorista ei edes aja ajokorttia. Rakennetaan kaupungit ihmisille eikä autoille!
Köyhyyden lisääntyminen on ongelma, eikä siitä pidä iloita.
Todella absurdi ajatus, että Vantaalla asuva esim. 2 lapsinen perhe pärjää ilman autoa.
Nyky 18 vee jengi on vasta lapsia verrattuna 70-luvun 18 vee ihmisiin. Jos haluaa verrata nuorisoa nyt ja 70-luvulla, tulee katsoa nykyisiä 30-kymppisiä ja 70-luvun 18 vuotiaita. Ei joku nyky 18 vuotias edes kouluttaudu tai hanki perhettä ennenkuin täyttää 35 vuotta.
Olet hieman tietämätön nykynuorten ajatusmaailmasta. Itse asun Vantaalla ja perheeseen kuuluu lapsia. Ilman autoa mennään ja se on täysin oma valinta. Rahasta ei ole kiinni.
Pk-seudulla joukkoliikenteen käyttö yleistyy nyt nopeammin kuin yksityisautoilu. Ihmiset haluavat kaupunkisuunnittelulta enemmän kuin sitä 70-luvun tyyliä johon ollaan jääty. Muualla euroopassa ollaan paljon edellä.
Aivan järjetön idea, ihmisillä on autoja Vantaalla oikeasti paljon. Jos P-paikkoja ei rakenneta alussa, niitä on myöhemmin lähes mahdotonta rakentaa lisää. Asunnot ei mene muutaman vuoden päästä kaupaksi, kun ostajalle ei voi taaata pysäköintipaikkaa. Muuttohalukkuus Espooseen kasvaa ! Vantaalaiset sahaavat omaa tulevaisuuttaan!
Ajatus on aivan hyvä. Pienissä asunnoissa asuvat sinkkuihmiset eivät autoa välttämättä tarvitse. Itsekin olisin aikoinaan mieluummin sijoittanut muuhun kuin asunnon hinnassa maksamaani autopaikkaan, jota ei itselläni ole. On toinen asia, kuinka hyvin alennus siirtyy hintoihin. Vantaan iso ongelma on, että keskeisimpiä matkakohteita, työpaikkoja ja kauppakeskuksia on rakennettu asemien kävelyetäisyyden ulkopuolelle. Asunnon sijainti aseman vieressä ei vielä riitä, jos työ- ja asiointimatkoille auto on luontevin valinta.
Pääkaupunkiseudun 4 kaupungista Vantaalla on eniten autoja kuten seuraavasta näkyy (autoja/1000 asukasta)
Vantaa 560
Espoo 510
Kauniainen 470
Helsinki 450