Länsimetron jatke Espoon kaupunginhallituksen käsittelyyn
Espoon kaupunki haluaa käynnistää Länsimetron jatkeen rakentamisen välille Matinkylä-Kivenlahti sillä ehdolla, että valtio sitoutuu kattamaan rakennuskustannuksista 30 prosenttia liikennepoliittisen selonteon linjausten mukaisesti. Espoon kaupunginhallitus käsittelee metron jatkamista helmikuun alussa. Rakentamispäätöksen syntyessä louhintaurakoiden käynnistäminen on mahdollista kesällä 2014, jolloin koko jatkolinja olisi valmis vuonna 2019.

Espoon kaupunki haluaa käynnistää Länsimetron jatkeen rakentamisen välille Matinkylä-Kivenlahti sillä ehdolla, että valtio sitoutuu kattamaan rakennuskustannuksista 30 prosenttia liikennepoliittisen selonteon linjausten mukaisesti. Espoon kaupunginhallitus käsittelee metron jatkamista helmikuun alussa. Rakentamispäätöksen syntyessä louhintaurakoiden käynnistäminen on mahdollista kesällä 2014, jolloin koko jatkolinja olisi valmis vuonna 2019.
Espoon tiedotteen mukaan päätösprosessi valtion mukaantulosta etenee myönteisessä hengessä. Valtiovarainvaliokunta pitää välttämättömänä Länsimetron rakentamisen jatkamista keskeytyksettä Matinkylään päättyvän osuuden valmistuttua, sillä näin saavutetaan tuntuvia säästöjä. Valiokunta edellyttää lausumassaan, että maan hallitus päättää Länsimetron jatkon valtionavustuksen maksamisen ajoituksesta viimeistään kevään kehyspäätöksen yhteydessä. Valiokunta edellyttää myös, että Espoo tekee rakentamispäätöksen.
Länsimetron jatkeen välittömällä käynnistämisellä arvioidaan saavutettavan 15-25 prosentin kokonaishyödyt verrattuna hankkeen käynnistämiseen myöhempänä ajankohtana. Säästö voisi olla 120-200 miljoonaa euroa.
Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä -osuuden louhinnat päättyvät maaliskuussa 2014. Espoon mukaan metron jatkeen kannalta tarkoituksenmukaista olisi käynnistää louhinnat niin, että Länsimetron nykyisiltä työmailta vapautuvat tunnelirakentajat sekä louhintakalusto saataisiin suoraan jatkeen työmaille.
”Tämä olisi alan työllisyyden, suhdanteiden sekä rakentamisaikataulujen kannalta järkevää. Lisäksi vältettäisiin päällekkäisyydet vuosikymmenen loppupuolelle ajoittuvien muiden suurten infrahankkeiden kanssa”, Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko sanoo.
Espoon mukaan metron jatkaminen Kivenlahteen on välttämätöntä MAL-aiesopimuksen mukaiselle maakäytön kehittämiselle. Metro loisi nykyistä paremmat edellytykset muun muassa Finnoon alueen nopealle rakentumiselle. Myös muiden asemaseutujen kehittämismahdollisuudet paranisivat Espoon mukaan huomattavasti rakentamispäätöksen myötä.
Metron jatkohanke sisältää kalliotunnelissa Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan metrolinjan, viisi nykyaikaista maanalaista metroasemaa sekä bussien liityntäliikennejärjestelyt ja pysäköintijärjestelyt asemilla. Asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi rakennetaan läntinen maanalainen metrovarikko, joka sijoittuu Sammalvuoreen.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Länsimetron jatke Espoon kaupunginhallituksen käsittelyyn”