Kokeile kuukausi maksutta

Malmin lentokentän ympärillä kuohuu – viranomaiset sanoutuivat irti työryhmän esityksistä

Liikenne- ja viestintäministeriö LVM, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Helsingin kaupunki sanoutuivat irti Esa Korjulan työryhmän Malmin lentokentän tulevaisuutta koskevasta raportista, joka tuli julkisuuteen eilen 17.5.2015.

Liikenne- ja viestintäministeriö, Trafi ja Helsingin kaupunki eivät ole hyväksyneet julkaistun raportin sisältöä eikä se edusta näiden tahojen näkemyksiä. Trafi on antanut asiantuntija-apua raportin tekniseen sisältöön, LVM tiedotti.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko pyysi 4.12.2014 Helsinki-Malmin lentokenttää koskevassa keskustelutilaisuudessa Trafilta arvion Malmin lentokentän toimintaedellytyksistä vuosina 2016-2018. Trafi on toimittanut tämän selvityksen ministeriölle 13.5.2015.

Erillistä työryhmää asian selvittämiseksi ei nimitetty, mutta tarkoituksena oli kuulla eri osapuolia. Korjulan vetämän ryhmän raportti ei ole tämä ministerin tilaama arvio. Korjulan vetämän ryhmän työ on selvästi laajentunut Trafille osoitetusta toimeksiannosta.

Korjulan vetämän ryhmän raportti on laajempi kokonaisselvitys Malmin lentokentästä. Siinä on käsitelty muun muassa sitä, miten Malmin lentokentän käyttö voisi jatkua pysyvästi.

Raportissa on myös käsitelty laajasti alueen käyttöä muuhun kuin lentokenttätoimintaan. Tällaista toimeksiantoa ei ryhmälle ole LVM:n tiedotteen mukaan annettu.

Korjulan vetämän ryhmän raportissa esitetään Malmin lentoasemalle jatkoaikaa ainakin siihen asti kun korvaava kenttä on löydetty ja rakennettu.

Valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta syyskuussa 2016. Hallitus teki päätöksen toimintojen lakkauttamisesta Helsinki-Malmin lentoasemalla maaliskuussa 2014 sopiessaan budjettikehyksistä ja julkisen talouden suunnitelmasta.

Helsingin kaupunki on suunnitellut ottavansa Helsinki-Malmin lentoaseman alueen asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Finavia vetäytyy Malmilta vuoden 2016 loppuun mennessä. Finavia on myynyt omistamansa kiinteistöt Helsingin kaupungille.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Malmin lentokentän ympärillä kuohuu – viranomaiset sanoutuivat irti työryhmän esityksistä”

  1. Olen veronmaksajana seurannut Malmin lentokentän tulevaisuuden ’päätöksentekoa’ alusta alkaen. Laskujeni mukaan kenttä on päätetty sulkea tähän mennesä 4 kertaa; sitkeä otus siis ottaa hengiltä tämä maineikas kenttä ! Epäselväksi on vaan jäänyt oliko kyseisellä taholla, kuten vaikkapa kaupunkisuunnittelulautakunta, kaupunginvaltuusto….., aikomustakaan laittaa ’päätöstä’ täytäntöön.

    Malmin lentokenttäalueen kehittämiseen liittyvä päätöksenteko on minulle surkein esimerkki julkiseeen valtaan liittyvästä tehottomuudesta ja osin myös järjenvastaisuudesta. Kyseessä on poliittisen päätöksenteon vastuuttomuus ja se maksaa julkitaloudessa enemmän kuin muutama lähihoitaja joita myös kovasti yritetään ottaa hengiltä….

  2. Trafi päätti työryhmän kokoonpanosta ja kutsui lentokapteeni, KTM Esa Korjulan laaja-alaisena ilmailun ammattilaisena ja asiantuntijana sen puheenjohtajaksi. Työryhmä työskenteli 4 kk hyvässä yhteisymmärryksessä säännöllisesti kokoontuen, joten kaikki jäsenet saivat varmasti näkemyksensä paperille. Viimeiset versiot loppuraportista toimitettiin jäsenille kommentoivaksi ja hyväksyttäväksi pari päivää ennen julkaisua.

    Finavia ja Trafi ovat siis itse olleet mukana laatimassa raporttia, josta nyt yhtäkkiä jälkeenpäin vetäytyvät. On ilmeisesti käsky käynyt LVM:n poliittiselta osastolta. Ei paljon nolommin voisi mennä kaikkien kolmen kannalta… näin Suomessa vuonna 2015.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat