Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen raitiotie toteutuu – valtuusto hyväksyi hankkeen

Tampereen raitiotien rakentaminen sai käytännössä lopullisen hyväksynnän maanantaina 7. marraskuuta, kun kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä hankkeen äänin 41–25 (1 tyhjä).

Tampereen kaupunki valitsi jo aiemmin raitiotien toteutusmalliksi allianssin ja siihen kumppaneikseen VR Trackin, YIT:n ja Pöyryn. Varsinaisesta rakentamisesta vastaavat YIT ja VR Track puoliksi.

Raitiotieallianssin tekemän toteutussuunnitelman ensimmäisen osan kokonaisbudjetti on 238,8 miljoonaa euroa. Ensimmäisen osan tavoitekustannus on allianssin osapuolia sitova tarjous. Valtio on sitoutunut tukemaan raitiotien rakentamista 71 miljoonalla eurolla. Jo aiemmin valtio on tehnyt valtiontukipäätöksen osallistumisesta suunnittelun kustannuksiin 3,06 miljoonalla eurolla.

Työt alkavat ensi vuonna

Valtuuston nyt tekemän päätöksen mukaan raitiotien ensimmäisen osan infrastruktuuri eli varikko Hervantaan ja rata välille Hervanta–keskusta–Tays rakennetaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Valtuusto hyväksyi myös toisen osan tavoiteaikataulun ja valitsi raitiotiejärjestelmän toteutusmalliksi osakeyhtiön.

Raitiotieallianssin toteutussuunnitelma osalle 1 sisältää 15 kilometriä kaksiraiteista linjaraidetta keskustasta Hervantaan ja Taysille sekä varikon Hervantaan. Allianssiurakkaan kuuluvat myös sähkönsyöttöasemat, raitiotieinfran edellyttämät putki- ja johtosiirrot, maa- ja katurakentaminen, siltojen ja tukimuurien rakennustyöt sekä teknisten järjestelmien, kuten radan sähkönsyötön ja raideliikenteen valvonnan ja ohjauksen, toteutus.

Työt alkavat useista kohdista vuoden 2017 aikana. Raitiotieliikenteen Hervannasta keskustaan ja keskustasta keskussairaalalle eli Taysille arvioidaan alkavan vuonna 2021.

Toinen osa rakennetaan 2021–2024

Valtuusto päätti myös, että raitiotien toisen osan kanssa edetään toteutussuunnitelman mukaisessa tavoiteaikataulussa. Raitiotien toisen osan kehitysvaihe on ajoitettu vuosille 2020–2021 ja se rakennettaisiin vuosina 2021–2024. Tavoiteaikataulun mukaan raitiotieliikenne keskustasta Lentävänniemeen voisi alkaa vuonna 2024.

Keskustasta Lentävänniemeen rakennettavan raitiotien Hiedanrannan kautta kulkevan lyhyimmän reitin kustannusarvio on 44,1 miljoonaa euroa, jolloin raitiotien kokonaiskustannusarvio on 283 miljoonaa euroa.

Tampereen kaupunki on jo kilpailuttanut raitiovaunujen toimittajan ja ylläpitäjän. Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen raitiovaunujen toimittajasta 3. lokakuuta 2016. Vaunuhankinnan päätöksestä on kuitenkin valitettu markkinaoikeuteen.

Esteetön järjestelmä

Raitiotien ensimmäisen osan toteutussuunnitelmassa on kaksi raitiolinjaa, joita molempia liikennöidään 7,5 minuutin vuorovälillä. Pidempi linja liikennöi Etelä-Hervannasta Hervantajärven uudisalueelta Pyynikintorille ja lyhyempi linja liikennöi Taysin ja Pyynikintorin välillä. Matka-aikatavoitteena on Keskustorilta Taysin pääovien raitiotiepysäkille 10 minuuttia ja Keskustorilta Hervantakeskuksen kohdalle 21 minuuttia.

Raitiotien toteuttamisessa on tavoitteena kokonaan esteetön järjestelmä, jota muun muassa sähköpyörätuolilla kulkeva tai näkövammainen matkustaja voi käyttää itsenäisesti. Korkea esteettömyystavoite palvelee kaikkia: lapsia, lastenvaunujen kanssa kulkevia, iäkkäitä ja aikuisia.

Joukkoliikennejärjestelmään kuuluvat raitiotien lisäksi tehokkaat runkobussilinjat sekä monipuolinen liityntäliikenne raitiotielinjoille. Raitiotien varrelle suunnitellaan täydennysrakentamista sekä kehitetään maankäyttöä. Pysäkkiympäristöjä suunnitellaan palvelemaan monipuolisia toimintoja ja eri kulkumuotoja.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Tampereen raitiotie toteutuu – valtuusto hyväksyi hankkeen”

  1. Eikös tämä ole vanhanaikaista ? Kaupunki myllätään auki kun sähkö..ym. bussit on saatu kehitettyä toimiviksi ja kehitys jatkuu. Poliittinen päätöksenteko ei pysty tekemään järkeviä päätöksiä. Ja tuo hinta……kerro kahdella ja hyvä jos riittää.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat