Havainnekuva Tampereen raitiovaunusta Itsenäisyydenkadulla.

Tampereen raitiotien kustannukset kasvoivat arvioidusta

Tampereen raitiotien ensimmäisen osuuden toteutussuunnitelma, kustannusarvio sekä vaikutusten arviointi ovat valmistuneet. Sekä raitiotiehankkeen kustannukset että hyödyt ovat aiemmin arvioitua suuremmat.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Raitiotie on arvioinnin mukaan yhteiskuntataloudellisesti kannattava hanke. Hankkeen yhteiskuntataloudellinen hyötykustannussuhde on 1,3 eli hankkeeseen sijoitettu euro tuottaa 1,3 euroa liikenteellisinä hyötyinä.

Raitiotieinfran kokonaiskustannus on noin 283 miljoonaa euroa Hiedanrannan kautta kulkevalla, lyhyimmällä reitillä. Yleissuunnitelmassa olevan 1,3 kilometriä pidemmän reitin kustannusarvio olisi 297 miljoonaa euroa.

Raitiotien infrastruktuurin ja varikon rakentamisen kokonaiskustannus on osan 1 eli Hervanta – keskusta – Tays -osuudelta on 239 miljoonaa euroa. Osan 2 eli Keskusta – Hiedanranta – Lentävänniemi -osuuden tarkennettu kustannusarvio on 44 miljoonaa euroa.

”Tehdyt selvitykset osoittavat, että raitiotiehanke vastaa kaupungin tavoitteita, ja se on toteutettavissa. Kustannukset ylittävät reilusti yleissuunnitelman kustannusarvion, mutta toisaalta myös hyödyt ovat merkittävästi aiemmin arvioitua suuremmat. Nyt meillä on riittävät tiedot päättää raitiotien rakentamisen aloittamisesta”, pormestari Anna-Kaisa Ikonen toteaa.

Yleissuunnitelmavaihetta korkeampi hinta johtuu useista tekijöistä, kuten arvioitua suuremmista johtosiirroista ja suunnitelmien muutoksista. Hanke on myös osittain laajentunut muun muassa katuverkon töiden osalta.

Raitiotien rakentamisella on myös merkittävä työllisyysvaikutus. Ensimmäisen osan rakentamisen on laskettu tuovan 2 400 henkilötyövuotta vuosina 2017-2021.

Kiinteistötaloudet hyödyt merkittävät

Raitiotien toteuttamisella on merkittäviä kiinteistötaloudellisia vaikutuksia Tampereen kaupungille. Kiinteistötaloudelliset hyödyt ovat noin 128 miljoonaa euroa. Raitiotie edellyttää ja mahdollistaa tiivistä kaupunkirakennetta. Maankäytön tehostumisesta arvioidaan saatavan hyötyä noin 115 miljoonaa euroa lähivuosikymmeninä.

Raitiotie mahdollistaa Hiedanrannan uuden kaupunginosan rakentamisen 25 000 asukkaalle. Pelkästään Hiedanrannasta kaupungille tulee lähes 50 miljoonan euron hyöty verrattuna vertailuvaihtoehtoon.

Raitiotieradan ensimmäisen osan (Hervanta – Keskusta – Tays) rakentaminen kestää noin neljä vuotta. Rakentamistyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2017 useassa kohteessa.

Raitiotieliikenne keskustasta Hervantaan ja keskussairaalalle on tavoitteena aloittaa vuonna 2021.

Kaupunginvaltuusto käsittelee raitiotien rakentamista kokouksessaan 24.10.2016.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen raitiotien kustannukset kasvoivat arvioidusta”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi