Infra Uutiset Marja Salomaa / HS 6 kommenttia

Länsimetro oy pitää metroa valmiina – HKL vaatii ”paljon petrattavaa”

Metroyhtiö ja HKL neuvottelevat länsimetron luovutuksesta ensi maanantaina. Avajaispäivä ei ole vieläkään selvillä. HKL:n toimitusjohtajan mukaan länsimetrossa on vielä paljon petrattavaa.

Havainnekuva Niittykummun metroasemasta.

Länsimetron valmistuminen on askelen lähempänä toteutumista. Metroyhtiön toimitusjohtaja Ville Saksi ilmoitti perjantaina, että kaikki viranomaisluvat ovat nyt kunnossa.

”Me olemme saaneet Helsingin ja Espoon rakennusvalvojilta käyttöönottoluvat. Myös Länsi-Suomen pelastuslaitos ja Helsingin pelastuslaitos ovat hyväksyneet länsimetron turvalliseksi”, Saksi sanoo.

Viimeinen iso pelastusharjoitus oli perjantaina Tapiolan asemalla. Siellä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos testasi aseman turvallisuutta ja matkustajien evakuointia.

Länsimetron käyttöönotto ja liikenteenaloitus ratkeavat ensi maanantaina, kun metroyhtiö ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) edustajat neuvottelevat jälleen länsimetron siirtämisestä HKL:n hallintaan.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sanoo, että uudella metrolinjalla on vielä paljon petrattavaa. Viime torstaina normaaliliikenteen lomassa tehty koeajo paljasti, että mahdollisista häiriötilanteista liikenne palautuu normaaliksi liian hitaasti.

Torstaina koeajoa häiritsi aamulla ilmennyt vika länsimetron asetinlaitteessa, joka saatiin korjattua ennen aamukahdeksaa. Junaliikenteessä häiriö näkyi aina puoleenpäivään saakka.

”Luovutus HKL:lle saattaa tapahtua ensi viikolla”, Lehmuskoski sanoo.

Hallinnan luovutus on iso merkkipaalu, koska silloin metron rakennuttaja luovuttaa uuden ratalinjan asemineen kaikkineen liikennöinnistä vastaavalle HKL:lle. HKL taas hakee kahden viikon häiriötöntä koeajojaksoa ennen kuin se on valmis henkilöliikenteen aloitukseen.

Varsinaisen päätöksen liikennöinnin aloituksesta tekee Helsingin seudun liikenne.

Suuri joukko hälytysajoneuvoja osallistuu perjantaina Tapiolassa länsimetron pelastusharjoitukseen. Pelastusharjoituksella testataan metron matkustajaturvallisuutta kuvitteellisessa evakuointitilanteessa.

Keskustelu artikkelista: 6 kommenttia

  • Espoolainen maksaja

    Eipäs juupas, juupas eipäs…kohta ajellaan.
    Espoon talousahdinko muuetnkin ison investointibuumin keskellä 600+ miljoonan metroylityksen jälkeen on väistämätön. Jatkometro Kivenlahteen sitten päälle. Siinä kunnon jutun juurta. Vastuuta ei kanna kukaan.

    Vastaa
    • Mistähähn tuo +600 M€ tulee? Hankepäätös oli 715 M€, indeksi korjaus tämän päivän rahan arvoon = 850 M€ ja hyväksytyt laajuusmuutokset +200 M€. Sitten HKL:n Siemensin juna- härdellistä johtuen laitureilta pois jätetyt automaattiovet aiheuttivat IV- muutoksia noin 20 M€ yhteensä kaikille asemille. Kaikille ylityksille löytyy syynsä. Isoissa julkisissa hankkeissa urakoitsijoilla on tapana käyttäytyä tosi röyhkeästi vs yksityiset hankkeet, missä urakoitsijat tekevät niin kuin tilaaja käskee. Metroyilityksesi on vain noin 100 M€ joka tuli perustelluista lisä- ja muutostöistä.

      Vastaa
      • Eräskin arkkitehti kuulemma vaati hakemaan kaavamuutosta kun metroasaeman tontti on liian pieni suunnittelunalla olevalle asemarakennukselle. Ihmetteli vielä oikein ääneen, että rahako tätä hanketta ohjaa?

        Vastaa
  • Voisiko saksi ja lehmuskoski ja heidän porukkansa kokoustaa ja määritellä asiat yhdessä sen sijaan, että käyvät juupas eipäs keskustelu lehtien välityksellä.

    Vastaa
  • ei espoolainen maksaja

    Normaalia veronmaksien rahoilla käytävää väittelyä., tarvittaessa oikeudessa, siellähän se on vasta on halpaa.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia