Yle: Tampere saa rakentaa tekosaaren Näsijärveen ratikkaa varten

Tampere on saanut luvan tekosaaren rakentamiseksi Näsijärveen, kertoo Yle.

Tampereen Hiedanrannan alueelle rakennetaan kaupungin läntinen keskus, jossa luodaan uusia ratkaisuja niin asumiselle kuin työnteolle, kiertotaloudelle ja yhteiskäytölle. Kuva: Petri Kivinen.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto myönsi vesiluvan järven täyttämiseksi Hiedanrannan edustalla. Saaren pinta-ala on noin 13 hehtaaria eli suunnilleen saman verran kuin parhaillaan rakennettavan Ranta-Tampellan.

Tulevaisuudessa raitiovaunuliikenteen on tarkoitus kulkea Santalahdesta saaren kautta Hiedanrantaan. Tekosaarelle aiotaan rakentaa myös kerrostaloja. Asuntojen määrä on vielä auki.

Aiemmin Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Näsijärven rannan täytön samaa tarkoitusta varten pohjavesiriskin vuoksi. Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys aikoo valittaa myös nyt tulleesta lupapäätöksestä. Luonnonsuojelijat pelkäävät, että tekosaari pilaa alueen pohjaveden.

Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa

7 vastausta artikkeliin “Yle: Tampere saa rakentaa tekosaaren Näsijärveen ratikkaa varten”

    1. Näiden yhdistysten mielestä kaikki pilaa kaikkea. En menisi suoraan heidän sanojensa taakse.

  1. Alueella on tuntematon määrä niin sanottua 0-kuitua, jonka keräämiseen/käsittelyyn ei ole menetelmää. Kun saarta aletaan rakentamaan kuitu pääsee uudestaan liikkeelle.

  2. Eiköhän järven pohjassa kauttaaltaan makaava paksu puukuitumassapatja estä pohjaveden imeytymistä monin verroin tehokkaammin kuin puolimetriset louhemurikat. Nollakuidusta ei tunnuta olevan niinkään huolissaan.

  3. Ei se ongelma ole mikään nollakuitu, sitä on siellä uppotukkien kera ihan riittämiin, mutta kun samalla rannalla on sijainnut teollistumisen aikaan paljon pahempia saastuttajia, joiden päästöt ovat iloisesti muhimassa ja odottavat hieman pöyhimistä, jotta raskasmetallit jne pääsevät pujahtamaan pohjaveden sekaan.

    1. Mitä saastuttajia tuolla kohtaa on ollut? Idempänä varmaan kylläkin.

  4. Kauheasti rupeaa löytymään luonnosta huolissaan olevia, kun on kyse raitiotien linjauksesta.

    Tämän kohdan vieressä kulkee Paasikiventie, jolle Ely kylvää suolaa kymmeniä tonneja vuodessa. Kohdassa ei ole pohjavedensuojausrakennetta, joten suola (ja mahdolliset ajoneuvoista pääsevät kemikaalit) pääsevät suoraan samaiseen pohjaveteen.

    Onko jokin syy miksi tällaisesta luonnon turmelemisesta ei olla ollenkaan huolissaan?

Vastaa käyttäjälle Joonas Peruuta vastaus