Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki harkitsee Länsiväylän moottoritien muuttamista kaduksi – tavoitteena rakentaa valtaväylän kupeeseen ”viihtyisämpää” ympäristöä

Osayleiskaava koskee Länsiväylän ympäristöä Koivusaaressa, Lauttasaaressa ja Salmisaaressa.

Kuvituskuva. Suunnittelun vaikutukset halutaan yhä paremmin näkyviin kädenjälkimittarin avulla. Kuvassa näkyy Länsiväylän alkupää Salmisaaressa. Kuva: Lassi Rinne / HS

Helsinki aloittaa osayleiskaavasuunnittelun, joka muokkaa Lauttasaarta, Koivusaarta ja Salmisaarta. Muutokset keskittyvät Länsiväylän ympäristöön.

Alueelle on suunnitelmaluonnosten mukaan tarkoitus tulla ainakin uusia asuntoja, toimitiloja, puistoja ja ”muuta kaupunkirakennetta”. Moottoritien ympäristöstä halutaan tehdä viihtyisämpi.

Työ on kunnolla vasta alkamassa, joten kovin konkreettisia suunnitelmia ei vielä tässä vaiheessa ole esittää, kertoo johtava yleiskaavasuunnittelija Saija Miettinen-Tuoma kaupungilta.

”Kaikki vaihtoehdot on pöydällä.”

Vaihtoehdot koskevat esimerkiksi sitä, mitä nykyisin moottoritienä toimivalle Länsiväylälle tehdään.

Korkein hallinto-oikeus torppasi vuonna 2018 Helsingin suunnitelmat muuttaa Länsiväylä niin sanotuksi kaupunkibulevardiksi eli pääkaduksi. Kaava kuitenkin mahdollistaa edelleen kantakaupunkimaista rakentamista kumotun kaistaleen molemmin puolin Lauttasaaressa.

Miettinen-Tuoman mukaan yksi mahdollisuus on, että Länsiväylä muutetaan moottoritiestä matalamman nopeusrajoituksen tieksi tai kaduksi. Se mahdollistaisi täydennysrakentamista väylän liepeille nykyistä enemmän, kun liikenteestä olisi vähemmän haittaa.

”Jos Länsiväylä jäisi moottoritieksi, täydennysrakentamisen mahdollisuudet olisivat todella vähäisiä.”

Tien muutokset määrittävät pitkälti alueen muuta kehittämistä, Miettinen-Tuoma sanoo. Esimerkiksi uusien asuintalojen määrä on sidoksissa siihen, minkälainen ratkaisu Länsiväylään tulee.

Yksi osayleiskaavan tavoitteista on myös saada alueelle nykyistä monipuolisempia palveluja. Niitäkin voidaan suunnitella tarkemmin, kun tiedetään, kuinka paljon alueen väestö kasvaa.

Tavoitteisiin kuuluu myös merellisen ympäristön nykyistä parempi hyödyntäminen.

”Jos moottoritien estevaikutusta saadaan pienennettyä, paranee pohjoispuoleisen rannan saavutettavuus Lauttasaaressa ja Salmisaaressa”, Miettinen-Tuoma sanoo.

Yleiskaavassa esitettiin myös Länsiväylän viereen sijoittuvia meritäyttöjä. Tältä osin kaava on jo voimassa, ja täytetyille alueille voisi tulla esimerkiksi asuintaloja.

Osayleiskaava laaditaan vuosina 2022–2025. Alkuvaiheessa tehdään vaihtoehtoisia skenaarioita alueen kehittämisestä, ja varsinainen kaavaluonnos laaditaan vuoden 2023 aikana.

Alueen kehittymiseen vaikuttavat osayleiskaavan lisäksi muutkin päätökset.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi syyskuussa Koivusaaren uuden asemakaavan, joka itsessään mahdollistaa alueelle asuntojen rakentamisen noin 5 000 asukkaalle. Alueelle kaavaillaan myös jopa 4 000:ää työpaikkaa.

Lisäksi valtuusto hyväksyi viime vuonna satamaliikenteelle tarkoitetun tunnelin rakentamisen. Tunneli on tarkoitus rakentaa Jätkäsaaren ja Länsiväylän välille.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki harkitsee Länsiväylän moottoritien muuttamista kaduksi – tavoitteena rakentaa valtaväylän kupeeseen ”viihtyisämpää” ympäristöä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat