Kokeile kuukausi maksutta

Teitä päällystetään tänä kesänä noin 4 000 kilometriä – Uutta pintaa riittää hiljaisemmillekin väylille

Vaurioita tiessä. Kuva: Antti J. Leinonen
Kuuntele juttu

Väylävirasto ja ely-keskukset tavoittelevat tänä vuonna valtakunnallisesti noin 4 000 kilometrin päällystysohjelmaa hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020.

”Kun rahoitusta on käytössä enemmän, voimme vilkkaimman maantieverkon lisäksi kohdistaa päällystystöitä myös muille, alueellisesti merkittäville teille”, Väyläviraston väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila sanoo tiedotteessa.

Kohonneet kustannukset ja käytettävissä ollut rahoitus ovat viime vuosina näkyneet päällystyskilometreissä, ja maantieverkon korjausvelka on kasvanut. Viime vuonna maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä vain 1 682 kilometriä. Määrä oli koko 2000-luvun pienin.

Kuluvana vuonna tieverkon korjausvelan kasvua pystytään kuitenkin taittamaan. Hallituskaudelle on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta tänä vuonna saadaan käyttöön 250 miljoonaa euroa.

Niukan rahoituskehyksen vuoksi päällystystyöt on priorisoitu vilkkaimmalle noin 10 000 kilometrin verkolle, jossa kulkee noin kaksi kolmasosaa tieliikenteestä. Muun tieverkon kunto on heikentynyt.

Tänä vuonna uutta pintaa saadaan kuitenkin myös keskivilkkaille ja vähäliikenteisemmille teille. Keskivilkkaiden teiden päällystyskilometrit tuplaantuvat viime vuosiin verrattuna.

Korjauksia myös rakennekerroksiin

Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain juuri nyt tavoitellun noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä oli viime vuoden lopussa noin 8 700 kilometriä. Niiden määrä lisääntyi vuoden aikana noin 720 kilometriä, ja niiden osuus oli vuoden lopussa lähes 16 prosenttia.

Tänä vuonna tiestölle tehtävät toimet ovat paikoin viime vuosia järeämpiä. Korjauksia tehdään myös päällysteen alla oleviin rakennekerroksiin.

Alueellisesta tienpidosta vastaavat ely-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat, ja kilpailutukset jatkuvat alueesta riippuen alkukesään asti. Päällystysohjelmat varmistuvat eri tahtiin eri puolilla maata.
Tähän mennessä päällystysohjelmat on julkistettu viiden ely-keskuksen alueelta.
”Kohteiden lopulliseen valintaan vaikuttavat tien mitatun kunnon lisäksi sen liikennemäärät. Osa kauden kohteista valitaan vielä keväällä päivittyvien, viimeisten kuntotietojen pohjalta”, Anttila sanoo.
Lopulliseen päällystyskilometrien toteumaan vaikuttaa oleellisesti asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan kehittyminen työkauden aikana, sillä bitumin osuus päällysteen hinnasta on 30-40 prosenttia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Teitä päällystetään tänä kesänä noin 4 000 kilometriä – Uutta pintaa riittää hiljaisemmillekin väylille”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat