Tutustu nyt 1 kk veloituksetta!

Helsingin Päärautatieaseman katto on peltisepän näytön paikka – ”Ryppykin saadaan näyttämään hyvältä, kun homma sujuu”

Päärautatieaseman ravintolasalin katto on paraikaa uusittavana. Runsaiden kaarevien muotojen takia kattourakka on vaativa.

Riku Typpö (vas.) ja Eero Inkeroinen ovat kattopeltitöiden asiantuntijoita pätevimmästä päästä. Kuva: Jussi Helttunen

Peltisepät osasivat työnsä 1900-luvun alussa samalla tavoin kuin useimmat alalla pitkään toimineet nykyäänkin. Jotta voi sanoa osaavansa, pitää Suomen Vaskiseppien peltiseppämestari Eero Inkeroisen mukaan hallita kaksi asiaa: kaarisauma ja ryppy. Ryppy tarvitaan kahden eri kulmissa toisensa kohtaavan peltilevyn liitoskohtaan, johon perusgeometrisista syistä jäisi muutoin aukko, siis vuotokohta.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Tutustu Rakennuslehteen diginä: 1 kk / 0 € – yksi käyttöoikeus

Kaikki Rakennuslehden tieto kuukaudeksi käyttöösi ilman sitoumuksia – yksittäistilauksen määräaikainen näytejakso, ole hyvä!

Tutustu Rakennuslehteen diginä: 1 kk / 0 € – useita käyttöoikeuksia

Rakennuslehden lukuoikeudet organisaationne avainhenkilöille – ryhmätilauksen testijakso, olkaa hyvät.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin Päärautatieaseman katto on peltisepän näytön paikka – ”Ryppykin saadaan näyttämään hyvältä, kun homma sujuu””

Viimeisimmät näkökulmat