Helsingin Päärautatieaseman katto on peltisepän näytön paikka – ”Ryppykin saadaan näyttämään hyvältä, kun homma sujuu”
Päärautatieaseman ravintolasalin katto on paraikaa uusittavana. Runsaiden kaarevien muotojen takia kattourakka on vaativa.

Peltisepät osasivat työnsä 1900-luvun alussa samalla tavoin kuin useimmat alalla pitkään toimineet nykyäänkin. Jotta voi sanoa osaavansa, pitää Suomen Vaskiseppien peltiseppämestari Eero Inkeroisen mukaan hallita kaksi asiaa: kaarisauma ja ryppy. Ryppy tarvitaan kahden eri kulmissa toisensa kohtaavan peltilevyn liitoskohtaan, johon perusgeometrisista syistä jäisi muutoin aukko, siis vuotokohta.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tutustu Rakennuslehteen diginä: 1 kk / 0 € – yksi käyttöoikeus
Kaikki Rakennuslehden tieto kuukaudeksi käyttöösi ilman sitoumuksia – yksittäistilauksen määräaikainen näytejakso, ole hyvä!
Tutustu Rakennuslehteen diginä: 1 kk / 0 € – useita käyttöoikeuksia
Rakennuslehden lukuoikeudet organisaationne avainhenkilöille – ryhmätilauksen testijakso, olkaa hyvät.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Helsingin Päärautatieaseman katto on peltisepän näytön paikka – ”Ryppykin saadaan näyttämään hyvältä, kun homma sujuu””