Helsingin Päärautatieaseman katto on peltisepän näytön paikka – ”Ryppykin saadaan näyttämään hyvältä, kun homma sujuu”
Päärautatieaseman ravintolasalin katto on paraikaa uusittavana. Runsaiden kaarevien muotojen takia kattourakka on vaativa.

Peltisepät osasivat työnsä 1900-luvun alussa samalla tavoin kuin useimmat alalla pitkään toimineet nykyäänkin. Jotta voi sanoa osaavansa, pitää Suomen Vaskiseppien peltiseppämestari Eero Inkeroisen mukaan hallita kaksi asiaa: kaarisauma ja ryppy. Ryppy tarvitaan kahden eri kulmissa toisensa kohtaavan peltilevyn liitoskohtaan, johon perusgeometrisista syistä jäisi muutoin aukko, siis vuotokohta.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä
Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.
Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €
Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Helsingin Päärautatieaseman katto on peltisepän näytön paikka – ”Ryppykin saadaan näyttämään hyvältä, kun homma sujuu””