Kokeile kuukausi maksutta

Liikennöinti lentokentälle johtavalla Kehäradalla alkaa vuoden päästä heinäkuussa. Kehärata-projekti ylpeili alkukuusta radan ensimmäisen aseman, Aviapoliksen, valmistumisella. Ylpeilyyn antoi aihetta erityisesti se, että asema on Suomen ensimmäinen täysin maanalainen rautatieasema.
On hienoa, että joukkoliikenneyhteydet eivät rakennu viimeisenä ja asemien valmistuminen ei pitkity aiotusta. Etuajassa rakentaminen sisältää välillä kuitenkin hyvin koomisia piirteitä. Aviapoliksen asema valmistumisen komiikka syntyy siitä, että asema valmistui Kehäradan sille alueelle, jonka Vantaan kaupunki asetti määräaikaiseen rakennuskieltoon viime vuonna.
Pääradan ja Vantaankosken radan toisiinsa yhdistävän Kehäradan liikenne alkaa heinäkuussa 2015. Juna ehtii siis mennä ennen kuin Aviapoliksen rakennuskielto loppuu lokakuussa 2015.
Onneksi Vantaan kaikilla Kehäradan asemilla ei ole sama tilanne. Nostokurkien määrä lisääntyy lähimmän vuoden aikana kaikilla muilla asemanseuduilla. Kehäradan imu alkaa näkyä rakentamisessa Vantaalla, vaikka pari vuotta sitten tuntui siltä, että kaupunki ei osaa ottaa kaikkea radan tuomaa hyötyä irti edistämällä rakennushankkeita.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Aviapoliksen asema seisoo tyhjän panttina”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/