Kokeile kuukausi maksutta

Helsingin Sanomat kertoi viime viikon perjantaina, että Helsingin Mäkelänkadun ja Mannerheimintien välinen poikittaisyhteys Hakamäentie menee remonttiin yhden sillan kohdalta. Koko tien länteen menevä liikenne siirtyy radan ylittävän vanhan sillan kohdalta itään suuntautuvan liikenteen kanssa samalle sillalle. Käytössä on kolme kaistaa kuuden sijaan. Järjestely kestää lehden mukaan pari vuotta.

Hakamäentie on tärkeä poikittaisliikenneyhteys. Sitä pitkin menee 41·000 ajoneuvoa päivässä ja esimerkiksi ainoa Mäkelänkadun ja Mannerheimintien yhdistävä bussilinja. Joukkoliikenteen käyttäjälle tämä poikkeusjärjestely merkitsee pakostakin matka-aikojen huomattavaa pidentymistä. Noin viiden kilometrin matkasta voi äkkiä tulla ajallisesti pitkä matka, kun tielle tulee yhden kaistan pullonkaula. Lähellekään samanpituista vaihtoehtoa ei tätä väliä matkaavalle löydy. Henkilöauton käyttäjän on helpompaa löytää vaihtoehtoja kuin joukkoliikenteen käyttäjän.

On uskomatonta, että yhden sillan korjaukseen kuluu pari vuotta. Miten 51 kilometriä pitkä moottoritie Koskenkylästä Kotkaan pystytään rakentamaan kolmessa vuodessa, kun yksi pahainen silta vie kaksi vuotta rakentajiltaan?

Tuntuu siltä, että rakentamisajan sanelee nyt budjettitekniikka. Hanke on jaksotettu parille vuodelle käyttäjistä piittaamatta. Nyt pitäisi ottaa niin sanotusti järki käteen ja ottaa pikaisesti oppia ratasiltojen rakentamisesta ja korjaamisesta, missä lyhyet läpimenoajat ovat pääosassa. Eikö Liikenneviraston pitänyt ottaa käyttöön parhaat toimintatavat?

Ei se maantiesiltojen ja katujen korjausrakentaminen näin voi toimia.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Ei se Hakamäentien korjaus näin voi toimia”

  1. Olenkin ihmetellyt jo pidemmän aikaa, miksi länteen päin johtavan sillan osuus on poissa liikenteestä. Liikennejärjestelyt toteutettiin jo maalis-/huhtikuussa 2014. Sen jälkeen paikalla ei ole tehty mitään ja liikenne on kuristettu itään päin johtavalle sillalle. Ei ole ihme, jos työmaa kestää kaksi ehkä kolme vuotta tai enemmän, kun nyt on kulunut jo puoli vuotta (syyskuu menossa) eikä sillalle ole tehty mitään. Eikö siltaa olisi voitu käyttää niin kauan, kun remontille on rahat saatu. Jos tällä hetkellä rahoituksesta ei ole selvyyttä niin voidaan laskea, että siltatyö käynnistyy aikaisintaan vuoden vaihteessa 2014-2015, mikäli urakoiden kilpailutukset valitusaikoineen työn toteuttamiseen ovat valmiina siihen mennessä. Mikäli suunnittelu on edelleen kesken niin työmaa alkaa aikaisintaan joskus keväällä 2015, pidetäänkö käyttökelpoista siltaa poissa käytöstä niin kauan. Ei kuulosta järkevältä ainakaan niinen mielestä, jotka ajavat kyseistä reittiä päivittäin, lisäksi kyseinen järjestely vaikuttaa myös Hämeenlinnantien ja Vihdintien risteykseen.

    1. Ei se ole köyttökelpoinen silta. Jonkun mukaan sen olisi pitänyt romahtaa itsekseen kauan sitten. Sillassa on käytetty KA-jännemenetelmää, jota on käytetty mm. Jyväskylässä romahtaneessa vesitornissa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/