Kokeile kuukausi maksutta

Infratoimijat seisovat tiehaarassa. Alan toimijoille tulee jo riittävästi signaaleja siitä, että entiseen tapaan ei voi jatkaa. Se on kaikkien tiedossa, että rahaa ei riitä velkaantuneen valtion budjetista aiempien vuosien määrää. Selkeä viesti on, että pitää keksiä tapoja saada aikaan vähemmällä rahalla enemmän toimivaa väyläverkkoa. Esimerkkejä uusista tavoista toimia ja ratkaista liikenneongelmia on vielä vähän, vaikka liiketoimintamahdollisuuksien haku on käynnissä.

Infran tulevaisuuden tienhaarassa seisottiin viime tiistaina myös Helsingin Wanhassa Satamassa pidetyssä Infra 14 -seminaarissa. Siellä tuli kaksijakoinen olo, kun läsnä oli kaksi selkeää koulukuntaa: älyliikenteeseen uskovat ja nykyisten urakointitapojen nimeen vannovat.

Mieleen jäi kaksi pääkysymystä. Onko älyliikenne kaikkein tehokkain liikenneongelmien ratkaisija vai tehdäänkö urakoita entiseen tapaan tehokkuutta parantaen? Vastaus löytyy varmasti näiden kahden koulukunnan väliltä. Niiden täytyy löytää yhteiselon malli.

Älyliikenteen asiantuntija Risto Kulmala Liikennevirastosta kiteytti puheenvuorossaan oleellisen infra-alan muutoksen. ”Olemme menossa kohti vaikuttavuuden ja palvelutason hankintaa.” Tulevaisuudessa ei siis synny hankkeita, jos niillä ei voida vähentää liikenteen eri osa-alueiden ongelmia tai parantaa palvelua.

Tämän muutoksen sisäistäminen auttaa infra-alalla toimijaa oman tiensä valinnassa. Jos haluaa olla mukana, ei voi jäädä tienhaaran käytöstä poistetulle maitolaiturille odottelemaan entisen kaltaista menoa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Infratoimijat odottelevat muutosta tienhaarassa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/