Kaupunginosakeskuksille ja ostareille löytyy vielä tilaa

Tietoa kirjoittajasta Johanna Aatsalo
Toimittaja, johanna.aatsalo@sanoma.com, Twitter: @JohannaAatsalo
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Lienee itsestään selvää, että yhtäkään kauppakeskusta tai lähiöihin sijoittuvaa pienempää ostaria ei enää rakenneta ilman huolellista taustaselvitystä, markkinatutkimusta ja kuluttajakäyttäytymisanalyysiä sekä julkisen liikenteen saavutettavuutta.

Uudet kaupalliset hotspotit rakennetaan rakentuvien kaupunginosien äärelle, jos ei aivan niiden keskelle. Kalasataman Redi saa vielä pitkään haalia asiakkaitaan muualtakin kuin vain lähistöltä.

Toivottavasti sen tilojen vuokrauksessa on tehty eettisesti kestäviä vuokrasopimuksia, jossa myös vuokranantajalla on vastuunsa, kuka kehittyvässä ympäristössä selviää ja millaisilla kävijävirroilla vuokratasoa perustellaan. Se on aina myös vuokranantajan etu ja kertoo asiantuntevuudesta.

Jos yrittäjällä ei ole kävijävirtojen suhteen vaatimattomasti aloittavassa kauppakeskuksessa rahoitusta riittävän pitkäksi aikaa, huonosti käy.

Redin ympärillä käytävä keskustelu sokkeloisuudesta, opasteista, asiakaspulasta ja jopa slangisanoista tuo ikävää julkisuutta, mutta myös uteliaita kävijöitä. Tarvitaan lisää markkinointia, viestintää ja tapahtumia. Tuuria ja kuuntelua.

Pääkaupunkiseudulle muuttaa vuodessa Porvoon verran uusia asukkaita. Kun he saapuvat tänne työn perässä, ostovoimaakin riittänee pitkälle tulevaisuuteen.

Uudessa nosteessa ovat peruskorjatut tai kokonaan uudet, vanhoille paikoille rakennetut ostoskeskukset. Esimerkiksi Helsingin Laajasalon uusi ostari Saari on kerännyt paikallisilta asiakkailta paljon kiitosta. Samoin on käynyt Espooseen nousseelle, puretun Lippulaivan väliaikaiselle sisaruskeskus Pikkulaivalle. Kumpikin pienempi kauppakeskus sai lentävän lähdön, koska asiakaskunta oli jo olemassa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kaupunginosakeskuksille ja ostareille löytyy vielä tilaa”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi