Kokeile kuukausi maksutta

Länsimetrosta katosi omistajien ohjaus

Tietoa kirjoittajasta Veijo Käyhty
Päätoimittaja
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Kun länsimetron avautuminen lähestyy, myös kokonaiskustannukset alkavat tarkentua. Tämänhetkisen arvion mukaan kustannukset nousevat lähes 1,1 miljardiin euroon. Indeksikorjattu alkuperäinen arvio oli 848 miljoonaa euroa, joten kustannukset ylittyvät 240 miljoonaa, ja onko tämä edes viimeinen hinta. Kustannusten ylityksellä saataisiin Raide-Jokerin raiteista valtaosa.

Jo kaksi vuotta sitten länsimetron hallituksen edesmennyt puheenjohtaja Olavi Louko ennakoi miljardin rajan ylitystä kustannuksissa. Nykyinen puheenjohtaja Olli Isotalo selvitti yksityiskohtaisesti Rakennuslehdelle kustannusten nousun syyt. Lista on pitkä ja perusteellinen. Kysymys kuuluu, mitkä kustannukset tiedettiin jo alun perin menevän pitkiksi.

Merkittävä osa noususta johtuu ennakoitua vaikeammista maanalaisista louhintatöistä. Toinen syy on turvallisuusvaatimusten kiristyminen alkuperäisistä. Kun pelastusviranomaisten vaatimukset kasvavat, he eivät suinkaan laske kustannuksia. Kyllä tälläkin lohkolla on kyettävä kustannusten ja turvallisuuden kokonaisvaikutusten arviointiin.

Yksi näkökulma on ollut kilpailun puute, mutta onko syynä haasteellinen projekti vai kymmeniin osiin palasteltu hankemuoto. Monet asiantuntijat ovat kritisoineet myös rakennuttajakonsultin roolia ja asemaa, tosin nimettöminä. Olisiko rakennuttaminen pitänyt pitää tiukemmin omistajien hyppysissä ja omassa organisaatiossa? Näitä sopii miettiä, kun jatkoa kilpailutetaan.

Nyt ollaan toki rakentamassa infraa vuosikymmeniksi eteenpäin ja se on syytä tehdä viimeisen tekniikan ja tiedon varassa. Asiaa tuskin kukaan asettaa kyseenalaiseksi, mutta tällaisessa hankkeessa vaaditaan kustannuskuria. Se on omistajien tehtävä.
Länsimetron pääomistajan (85 %) eli Espoon kaupungin on tehtävä tarkka analyysi, onko omistajaohjaus toiminut halutulla tavalla. Tuskin vähemmistöomistaja Helsinkikään katsoo hyvällä hankkeen paisuneita kustannuksia. Voi kysyä, kuinka monessa yksityisessä hankkeessa hyväksyttäisiin tällaiset ylitykset.

Omistajaohjaus on tärkeää kaupunkien omistamissa hankkeissa, ja näyttää siltä, että omistaja on vain hyväksynyt eteen tulleet kustannukset. Tilanne osoittaa, että Raide-Jokerin projektiorganisaatiota ei kannata rakentaa länsimetron malliin.

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Länsimetrosta katosi omistajien ohjaus”

  1. Asiassa on mukana todennäköisesti myös omistajan vedätystä eli hanke saatu liikkeelle painamalla arvio alas. Suurin yksittäinen tekijä on ehdottomasti rakennuttajakonsultin Swecon ala-arvoinen ja ammattitaidoton projektinjohto, jolla ei tuntunut olevan mitään halukkuutta saada vietyä hanketta läpi alkuperäisessä aikataulussa eikä varsinkaan kustannusraamissa – olisi luonnollisesti tarkoittanut omien töiden loppumista ja laskun pienenemistä. Tähän käsitykseen yhtyvät uskoakseni kaikki hankkeessa mukana olleet urakoitsijat.

  2. Heko-Heko entinen kalliorakentaja. Kateellisen panettelua. Länsimetro tilaajana päättää kaikesta, Sweco on vain työrukkanen.

  3. Swecohan sössi myös Uuden Lastensairaalan rakennuttajakonsultin hommat ja lensi pihalle hankkeesta. Toivottavasti Espoo ymmärtää olla palkkaamatta polkuhintaan myytävää huonoa projektinjohtoa vaan ottaa kalliimman mutta ammattitaitoisen tekijän.

  4. Ettei vaan olisi ’maan tapa’ tällaiset suuret kuntien/valtion rakennusprojektit, joiden kustannusarviot nousevat projektin edetessä kymmeniä prosentteja. Eipä siis ollut tämäkään mikään yllättävä uutinen.

  5. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee! Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa mielipiteitään ilmaisemaan.

  6. ”Voi kysyä, kuinka monessa yksityisessä hankkeessa hyväksyttäisiin tällaiset ylitykset.”

    Kysyä saa, mutta luuletko oikeasti, että kukaan yksityisrakennuttaja omia virhearvioitaan myöntää.

  7. Ketään ei pitäisi päästää tilaajaksi jos ei ole kokemusta hyvin suoritetuista suunnittelu tai rakentamishankkeista pitkältä ajalta.

  8. Mielipiteitä saa sanoa ja pitää sanoa… Eipä jää asiat kaivelee. Saa samalla uusia näkökantoja asioille. Toivottavasti nyt tuon mittakaavan hankkeiden tilaajat tietää, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun seuraavan kerran aletaan rällästää veronmaksajan rahoilla. Ettei vain tule konsulteilta ja muilta tahoilta alakanttiin laskettuja esityksiä. Tilaajan pitäisi kyetä hankkeiden alussa seuloo ja setvii kysymykset ja kysymysmerkit, jolloin saadaan varmasti hyvä pohja suunnittelijoille ja josta saadaan taas kustannuksen haarukoitua ”melko” tarkkaan. Olihan tuo länsieuron ja kehärahan rakentaminen sellaista pakkopullaa… Tuolla paloi paljon turhaa ylimääräistä rahaa kun suunnitelmat tuli myöhässä ja suurin osa työvoimasta oli ulkomaalaista osaamatonta ”ammattiporukkaa” =). Jos nuo hankkeet olisi loppuun asti suunniteltu valmiiksi ja tehty osaavalla kalliilla suomalaisella väellä, olisi tähänki yhteyskuntaa jäädyt todella paljon veroeuroja + työrahat joita työntekijät käyttää.

  9. ”Toinen syy on turvallisuusvaatimusten kiristyminen alkuperäisistä.”

    Tässä ei kannata luottaa hankkeen omaan sepitykseen. Vaatimuksissa ei ole ollut juurikaan ollut muutosta hankkeen aikana. Muka-yllätys tuli siitä, että ensimmäiset arviot tehtiin valmiiksi muinaisten turvavaatimusten mukaan tarkistamatta nykytilaa. Semmoista tunnelia, kuin Helsingin metron vanha osa on, ei 2000-luvulla olisi missään tapauksessa saanut rakentaa.

    Noin laajemmin Länsimetro lienee perinteinen kuvio, eli kun On Sovittu haluaa metron, se myydään päättäjille alakanttiin tehdyllä arviolla, joka sitten paisuu.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Veijo Käyhtyhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/veijo-kayhty/