Kokeile kuukausi maksutta

Otsikon kysymys on varmasti asia, jota moni meistä tälläkin hetkellä miettii. Meillä unohtuvat helposti liiketoiminnan perusasiat, joita ovat ymmärrys liiketoimintaympäristöstä, laskenta sekä raportointi. Näiden asioiden kuntoon laittamisella päästään liiketoiminnassa jo todella pitkälle. Hyvinä vuosina usean yrityksen taseet pääsivät myös sellaiseen kuntoon, että kriisivalmiutta ei ollut. Menestyvällä yrityksellä on myös tyytyväiset asiakkaat ja tyytyväinen henkilöstö. Nämä asiat tulevat kuntoon pitkäjänteisellä työllä, mistä rakentuu vahva luottamus ja syntyy halu tehdä hyvää yhteistyötä. Monet ovat laatineet hienoja strategioita, jotka ovat jääneet jalkauttamatta. Strategian jalkauttaminen tuo yritykselle tulevaisuuden ja mahdollisuuden menestyä. Tämän päivän ongelmat ovat seurausta jopa vuosia sitten tehdyistä päätöksistä.

Kysyntä vaihtelee markkinoilla välillä voimakkaasti. Nämä voimakkaat vaihtelut mahdollistavat ennakkoon valmisteltujen isojen peliliikkeiden toteuttamisen. Maailman yleisin strategia on kopiointi ja toisten peesaaminen. Samalla se on myös yksi surkeimmista strategioista. Moni yritys joutuu paniikkiin, ja ne kuvittelevat, että ottamalla nopeasti uusi tuote tai palvelu valikoimaan, ne voivat pelastua. Miten näissä sitten yleensä käy? Juuri päinvastoin. Ahdinko vain syvenee, ja ongelmat kasvavat. On täysin utopistista saada impulsiivisella päätöksellä aikaiseksi kannattavaa liiketoimintaa ja vielä positiivista kassavirtaa. Jos joku yritys menestyy, kuvitellaan samaan markkinaan pääsemisen olevan yksinkertaista. Näin se ei kuitenkaan useinkaan ole.

Miten sitten pitää toimia kovassa paikassa ja voimakkaasti laskevassa markkinassa? Tärkeää on pysyä entistä tiukemmin strategiassa ja omassa liiketoimintakonseptissa. Tämä on yleensä ainoa mahdollisuus selviytyä ja päästä tilanteesta kuiville. On ymmärrettävä markkinoilla oleva kysyntä ja vahvistettava yrityksessä olevia vahvuuksia. On pidettävä tiukasti kiinni yrityksen arvoista ja luotava organisaatioon uskoa voittajana selviämisestä sekä toteutettava pikaisesti tarvittavat sopeutustoimet. Vain näin päästään eteenpäin.

Miten toimivat parhaimmat yritykset, jotka ovat markkinoiden suunnannäyttäjiä? Ne tekevät isoja strategisia peliliikkeitä. Ne valmistautuvat uuteen tulevaan nousuun, joka aina seuraa laskevaa markkinaa. Ne investoivat ja kehittävät toimintaansa ja tuotteitaan. Ne vahvistavat yrityksensä sisäisiä vahvuuksia. Ne nostavat keskiöön yrityksen merkittävimmät menestystekijät. Ne kykenevät saamaan kaikki mukaan tekemään yhteistyötä ja tavoittelemaan yhteisiä päämääriä siten, että kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa.

Hyvä fiilis erottaa menestyvän ja ei-menestyvän yrityksen. Perusasioiden ja johtamisen täytyy olla yrityksessä kunnossa. Hyvä johtaminen syntyy siitä, että esimiehet ovat itsensä kanssa tasapainossa ja he ymmärtävät oman palvelutehtävänsä. Esimiehen tärkein tehtävä on luoda organisaatiolle menestymisen mahdollisuudet. Työntekijöiden pitää pystyä olemaan ylpeitä omasta työpaikastaan. Hyvä fiilis syntyy siitä, että kolme keskeistä pointtia ovat kunnossa: yhteistyö, yhteinen tavoite ja mahdollisuus vaikuttaa. Hyvää fiilistä on mahdotonta kopioida, ja se syntyy vain pitkäjänteisellä systemaattisella työllä. Tällainen organisaatio ratkaisee myös kaikki eteen tulevat ongelmat.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Miksi osa yrityksistä menestyy ja osa ei?”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Jarmo Pekkarinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/jarmo-pekkarinen/