Kokeile kuukausi maksutta

Pientalorakentamisen kiivas nousuvauhti on hiipunut tänä vuonna. Romahduksesta ei voida puhua, mutta kasvukäyrä on pysähtynyt. Talotehtaat kamppailevat rajusti nousseiden materiaali- ja työvoimakustannusten kanssa, eikä kuluttajienkaan mielenliikkeitä aina ole niin helppo ymmärtää.

Kuluttajat haluavat laadukkaita ja yksilöllisiä omakotitaloja. Toisaalta he haluavat myös mahdollisimman helppoa ja valmista. Talo halutaan kohtuukokoiselle ja -hintaiselle tontille, mikä alkaa olla puhdasta utopiaa. Tonttien hinnat elävät omaa elämäänsä, rakennuskustannukset karkaavat eikä valveutunut kuluttaja uskaltaudu välttämättä enää mukaan tähän junaan. Rakennusliikkeetkin ovat alkaneet tarjota helppoja, yksilöllisiä ratkaisuja omakotitaloa halajaville.

Tässä ympäristössä talotehtaat ovat todellisten haasteiden edessä. Monet ovat luoneet moderneja mallistoja yksilöllisyyttä kaipaaville, esimerkiksi perinnetaloon uskonut Kannustalo on rohkeasti kehittänyt mallistoaan ja uutta on luvassa ensi vuodellekin. Valmistalojen tarjoajat puolestaan luottavat siihen, että kuluttajalle helppo avaimet käteen -vaihtoehto myy. Tähän taipui myös perinteisesti pre cutin nimeen vannonut Kastelli ja lanseerasi ValmisKastellin. Monet muutkin talotehtaat kehittävät tuotteitaan jatkuvasti ja nostavat valmiusasteita.

Tarjonnan puutteesta taloteollisuutta ei voi syyttää. Kuluttaja on kuitenkin arvaamaton, vähän niin kuin nainen. Se, mikä miellyttää tänään, ei välttämättä miellytä huomenna.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Miten päästä kuluttajan pään sisään?”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Mervi Turunenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/mervi-turunen/