Kokeile kuukausi maksutta

Tieto ei todennäköisesti lisää tuskaa

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Helsingin seudun kauppakamari julkisti kesän hiljaisina hetkinä tiedotteen, jossa se arvosteli kovin sanoin Helsingin ”hitaasti edistyviä katutöitä”. Kannanotto levisi vilkkaasti, mikä osaltaan kertoi, että jonkinlaiseen kipupisteeseen se osui.

Järjestö nosti esille erityisesti vilkkaan Mechelininkadun, jonka remontoimiseen on varattu lähes kaksi vuotta. ”Näin kunnianhimotonta korjausaikataulua on todella vaikea ymmärtää”, Kauppakamari sätti.

Sinänsä kommentti jää lähinnä heiton tasolle – mitään perusteita Kauppakamari ei esittänyt siitä, onko aikataulu oikeasti pitkä vai lyhyt työn vaativuuteen tai vastaaviin urakoihin verrattuna. Tunne tuntui kuitenkin olevan, että työt kestävät kauan.

Monen kulkijan arkikokemus tältä kesältä on juuri tällainen eri puolilta Suomea. Nousukaudella riittää katutöitä, siltatöitä ja ylipäätään rakentamista uudis- ja korjauskohteissa. Tämä taas näkyy esimerkiksi liikenteen poikkeusjärjestelyinä.

On ymmärrettävää, että pinna saattaa kärähtää autoletkassa jonottaessa tai rakennushanketta päivästä toiseen väistellessä. Harva muistaa siinä tilanteessa ajatella, kuinka välttämättömiä korjaukset ovat tai mitä hyvää rakennushankkeet hetken kuluttua tuovat.

Ympäristön hetkellinen muuttuminen ja vaikkapa uuden rakennuskohteen avaaminen luonnollisesti kiinnostavat ohikulkijoita. Rakennusalan kannattaisi hyödyntää tätä kiinnostusta nykyistä enemmän.

Kiukku ruuhkaletkassa voisi ainakin vähän sulaa, jos rakennuskohteen viestintä olisi työmaalla nykyistä aktiivisempaa ja ajantasaisempaa: Mitä nyt tehdään, kauanko tietty työvaihe kestää ja mitä on odotettavissa vaikkapa lähipäivinä? Tämä pitää tietysti hoitaa turvallisuutta vaarantamatta.

Hyvä esimerkki onnistuneesta viestinnästä on Helsinkiin nouseva hieno keskustakirjasto, jonka nettisivut kertovat mielenkiintoisesti, mitä työmaalla tapahtuu. Samoin parjatusta Mechelininkadusta löytyy netistä paljon tietoa. Haaste on, miten tyydytetään tai hyödynnetään tuhansien ohikulkijoiden päivittäinen tiedonjano itse rakennuspaikoilla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tieto ei todennäköisesti lisää tuskaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/