Kokeile kuukausi maksutta

Tieyhtiö ylläpiti Lahdentietä Järvenpäästä Lahteen elokuun 2012 loppuun. Tieyhtiöllä oli 25 vuoden sopimus tien rakentamisesta ja kunnossapidosta. Tuo elokuun 2012 loppu oli ratkaiseva, sillä sen jälkeen nelostien kunto on romahtanut. Sen voi jokainen yhteysväliä ajava itse kokea. Tieyhtiön piti täyttää kunnossapidon vaatimukset sopimuskaudella, mutta liikennevirastolla ei näytä olevan mitään velvoitteita tyydyttävään kunnossapitoon nyt, kun tie on sen vastuulla.

Samanlainen tilanne on todennäköinen muillakin pääteillä, kun hallitus käänsi kevään kehysriihessä takkinsa ja päätti leikata perusväylänpidon rahoja 100 miljoonalla eurolla. Yhä useammalla päätiellä tulee lisää uria ja kuoppia. Kuoppakohtainen asfalttipaikkaus vaikuttaa lähinnä purukumitekniikan käytöltä, sillä vesi pääsee paikan reunoista tuomaan kuopan esiin yhä uudestaan. Pahasti urautuneille ja kuoppaisille tieosuuksille voi pystyttää vain nopeuden alentamismerkkejä.

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkunen jatkoi parlamentaarisen korjausvelkatyöryhmän määräaikaa lokakuulle saakka. Sen tärkeänä tehtävänä on miettiä toimintamalleja ja rahoitustapoja korjausvelan pienentämiseksi. Tehtävä on kiperä. Työryhmästä ei voi enää tulla ulos pelkkiä korulauseita. Suomessa ei ole varaa rakentaa pääteitä, joiden kunto on romahtamisvaarassa 25 vuoden jälkeen, kun ylläpito laiminlyödään elinkaarisopimuksen päätyttyä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tuhoaako Liikennevirasto Lahdentien?”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/