Toimituksen blogi Tapio Kivistö Ei kommentteja

Työnantajamielikuvat punnitaan nyt, kun osaajista kilpaillaan

Juhlapuheissa hehkutetaan usein, että yrityksen menestyksen todellinen perusta on osaavat työntekijät. Rakennusalalla tämä on ollut viime aikoina muutakin kuin pelkkää juhlapuhetta. Kilpailu osaavista työntekijöistä on ollut kovaa, jopa raakaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometrissä rakennusalan ammatit ovat kärjessä, kun se listaa työvoimapulasta kärsiviä ammatteja. Pulaa on varsinkin työnjohtajista.

Nousukaudella yritykset ovat hakeneet kiihtyvällä tahdilla osaavia ammattilaisia, ja ammattilaiset ovat myös liikkuneet. Suurista yhtiöistä on ollut liikettä pienempiin, jotka pystyvät houkuttelemaan tarvitsemiaan muutamia avainhenkilöitä kovemmilla palkoilla ja muilla eduilla. Mutta myös paluumuuttajia on. Hyvillä tekijöillä on nyt varaa valita, missä työelämä tuntuu mielekkäimmältä ja kiinnostavimmalta.

Tämän syksyn uusi piirre on ollut tulossa oleva rakenteellinen muutos. Kun YIT ja Lemminkäinen pian yhdistyvät, uusi yhtiö on kiinnostava ja houkutteleva jättityöllistäjä. Samalla yhdistyminen on myös murrospaikka, jossa osa työntekijöistä arvioi omia tulevaisuudennäkymiään ja vetää johtopäätöksiä.

Kun jokin toimiala on kovassa vauhdissa ja tekijöistä kilpaillaan, voi tietysti huolestua, että ylikuumenneella markkinalla palkoissa ja eduissa tulee ylilyöntejä. Ehkä pelko on aiheellistakin, mutta on myös oikein, että menestyksen keskeiset rakentajat saavat kovasta noususta osansa. Iloitaan siis siitä, että ammattilaisilla on nyt kysyntää! Toisenkinlaisia aikoja taas ikävä kyllä nähdään.

Jokaisen yrityksen pitää tietysti laskea tarkkaan, mihin sen rahkeet riittävät ja millaisiin palkkoihin sillä on varaa nyt ja vaikkapa vuoden kuluttua.

Nousukausi on osoittanut, miten tärkeää yrityksille on luoda pitkän ajan työnantajamielikuvaa. Kun kisa työntekijöistä on kovaa, panoksina ovat paitsi palkka ja muut edut myös esimerkiksi yrityksen edistyksellisyys, kouluttautumis- ja etenemismahdollisuudet sekä yhä enemmän myös työnantajan yleinen mielikuva. Niitä yrityksen pitää rakentaa pitkäjänteisesti – niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina.

Tapio Kivistö

Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoitukset

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia